تضامین قراردادهای پیمانکاری

مقالات مرتبط
دوره های پیشنهادی
مهندس فرشید هوشمند

پشتیبان علمی در موسسه فنی، مهندسی و آموزشی همیار مترور

سرپرست دفترفنی در پروژه احداث آزادراه خلیج فارس به بندر ماهشهر

ناظر مقیم در سازمان مهندسی و تاسیسات نیروی زمینی ارتش در پروژه های مسکونی نظامی ارومیه

کارشناس اجرا و دفترفنی در پروژه احداث دیوارهای حائل بتنی با اجرای 1200 شمع بتنی درجا در رودخانه کشکان شهرستان پلدختر

کارشناس دفترفنی در مجتمع های مسکونی پادگان قوشچی ارتش واقع در آذربایجان غربی

کارشناس اجرا و نقشه بردار در پروژه تقاطع غیرهمسطح آذربایجان واقع در شهر ارومیه و پروژه بوستان سلامت اوریادمال

پروفایل نویسنده

مقدمه 

موضوع تضامین قراردادهای پیمانکاری در قراردادها، یکی از مهم ترین اجزای قرارداد بین طرفین پیمان است. تضامین در قراردادها در راستای جبران خسارت های وارده ­ی احتمالی است. تضامین قراردادهای پیمانکاری به انواع و اقسام مختلفی تقسیم بندی شده که از جمله آن به تضمین فرآیند ارجاع کار، تضمین انجام تعهدات، تضمین حسن انجام کار، تضمین پیش پرداخت و … می توان اشاره کرد. در این مقاله از وبسایت همیار مترور به انواع شناخت انواع تضمین براساس قوانین و مصوبات بالادستی پرداخته تا شما مخاطبان گرامی، نسبت به هر یک از تضامین، اطلاعات جامع و کاملی را کسب نمایید.

لازم به ذکر است در این مقاله در خصوص انواع تضمین، نحوه آزادسازی و ضبط، براساس آیین نامه تضمین معاملات دولتی موضوع مصوبه شماره ۱۲۳۴۰۲/ت/۵۰۶۵۹هــ مورخ 1394/۹/22 و آخرین اصلاحیات آن، مورد بررسی قرار گرفته، لذا هر کجا که آیین نامه تضمین معاملات دولتی، اشاره گردید، منظور مصوبه ذکر شده است.

–       تضمین (تضامین قراردادهای پیمانکاری) چیست؟

با عنایت به به بند الف از ماده ۲  آیین نامه تضمین معاملات دولتی، تضمین عبارت است از سپردن مال یا وجه نقد یا به عهده گرفتن تعهد فرعی یا مضاعف به منظور پایبندی به یک تعهد اصلی و شروط مربوط به آن. انواع تضامین به شرح زیر است:

  • تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار
  • تضمین انجام تعهدات
  • تضمین پیش پرداخت
  • سپرده حسن انجام کار

در ادامه به تفصیل در خصوص هر یک از تضامین قراردادهای پیمانکاری ، توضیح خواهیم داد.

–       نصاب معاملات

برای آن که میزان هر یک از تضامین مشخص گردد، پارامتری با عنوان «نصاب معاملات»، پر اهمیت است. براساس ماده ۳ قانون برگزاری مناقصات، طبقه بندی معاملات از نظر نصاب (قیمت معامله) به سه دسته، معاملات کوچک، متوسط و معاملات  بزرگ تقسیم می شوند؛

  • برای مثال در سال ۱۴۰۲، معاملاتی که مبلغ کل معامله تا سقف یک میلیارد و چهارصد و پنجاه میلیون ریال باشد، معاملات کوچک شناخته می شد.
  • معاملات متوسط نیز در سال ۱۴۰۲ به معاملاتی مقرر شد که مبلغ کل معامله بیش تر از سقف معاملات کوچک بوده و از مبلغ چهارده میلیارد و پانصد میلیون ریال، تجاوز نکند.
  • معاملات بزرگ نیز به معاملاتی مقرر شد که مبلغ برآورد آن ها، بیش از مبلغ چهارده میلیارد و پانصد میلیون ریال باشد.
ادامه مطلب
بیمه در قراردادهای پیمانکاری

مطابق تبصره 1 ماده 3 قانون برگزاری مناقصات، وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است، در ابتدای هر سال حدنصاب معاملات را بر اساس شاخص‌های کالا و خدمات اعلام شده از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، برای تصویب به هیئت وزیران پیشنهاد دهد. این پیشنهاد پس از تصویب هیئت وزیران، اعلام می شود.

تضامین قراردادهای پیمانکاری - نصاب معاملات

نصاب معاملات در سال ۱۴۰۲

–       تضامین معتبر:

براساس ماده ۴ آیین نامه تضمین معاملات دولتی، انواع ضمانت نامه هایی که برای ارائه معتبر است به شرح زیر است.

  • نوع الف – ضمانتنامه بانکی و یا ضمانت نامه های صادره از سوی موسسات اعتباری غیربانکی که دارای مجوز فعالیت از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران باشد.
  • نوع ب – اصل فیش واریزی وجه نقد به حساب سپرده بانکی مجاز
  • نوع پ – ضمانت نامه صادره توسط موسسات بیمه گر دارای مجوز لازم برای فعالیت و صدور ضمانت نامه از سوی بیمه مرکزی ایران
  • نوع ث – گواهی خالص مطالبات قطعی تایید شده قراردادهای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی از سوی دستگاه های اجرایی و ذی حسابان مربوط برای همه دستگاه اجرایی مطابق کاربرگ های پیوست که تایید شده به مهر دفتر هیات دولت است.
  • نوع ج – اوراق مالی اسلامی دولت
  • نوع چ – وثیقه ملکی معادل ۸۵ درصد ارزش کارشناسی رسمی
  • نوع ح – ضمانت نامه های صادره توسط صندوق های ضمانت دولتی که به موجب قانون تاسیس شده یا می شوند طبق اساسنامه فعالیت می نمایند.
  • نوع خ – ضمانت نامه های صادره توسط صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق های پژوهشی و فناوری غیردولتی
ادامه مطلب
تغییر مقادیر کار + یک راهکار برای قراردادها

–       تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار:

تضمینی که اشخاص، برای اثبات قصد و حداقلی از توان خود، به نفع کارفرما می سپارند تا کارفرما آنان را در مراحل بعدی فرآیند ارجاع کار شرکت دهد. به طور معمول در فرآیند برگزاری مناقصه، براساس قانون برگزاری مناقصات، کارفرما موظف است نوع و مبلغ تضمین مناقصه در مفاد فراخوان مناقصه و همچنین در اسناد مناقصه درج نموده تا پیمانکاران نیز به همان شکل، تضمین مربوط را ارائه نمایند. پیمانکار این تضمین را در پاکت (الف) ارائه می نماید.

این تضمین که براساس درصدی از برآورد هزینه ی اجرای کار محاسبه می­شود، براساس بند الف از ماده ۶ آیین نامه تضمین معاملات دولتی، به شرح زیر تعیین و مقرر گردیده است؛

تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار

 جدول شماره ۴  مربوط به بند الف از  ماده 6 آیین نامه تضمین دولتی

برای مثال اگر پروژه ای برآورد هزینه­ ی ارجاع کار، تا ۲۰ برابر مبلغ نصاب معاملات متوسط در سال ۱۴۰۲ (چهارده میلیارد و پانصد میلیون ریال) باشد، ۵ درصد مبلغ برآورد هزینه­ اجرای کار، به عنوان تضمین اخذ می‌شود. در خصوص نوع تضمین در ادامه توضیح خواهیم داد.

در جدول فوق اگر دقت نمایید، هرچقدر مبلغ برآورد هزینه اجرای کار بیشتر شود، درصد تضمین کمتر خواهد شد، چراکه اگر ۲۰۰۰ برابر سقف معاملات متوسط در سال ۱۴۰۲ را مد نظر قرار دهید و پیماکار نیز به میزان ۱ درصد تضمین ارائه نماید. مبلغ تضمین برابر با ۲۹.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان می باشد. فراهم نمودن چنین تضمین کار آسان و مختصری نیست. نتیجتا در معاملات با مبالغ درشت و بزرگ، درصد تضمین کاهش یافته است.

  • نحوه آزادسازی و ضبط تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار:
ادامه مطلب
۸ تخصص کارشناس امور پیمان ها

در خصوص نحوه آزادسازی و ضبط تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار بند (الف) و (ب) از ماده ۱۰ آیین نامه تضمین معاملات دولتی، به شرح زیر مقرر نموده است:

الف- پس از تعیین برندگان اول و دوم، تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار سایر شرکت کنندگان باید حداکثر ظرف هفت روز کاری، آزاد شود.

ب- در صورت امتناع برنده اول از انعقاد قرارداد یا عدم ارائه تضمین انجام تعهدات، تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار وی ضبط و قرارداد با برنده دوم منعقد می­گردد. در صورت امتناع نفر دوم یا عدم انعقاد قرارداد، تضمین شرکت در فرآیند ارجاع کار وی نیز ضبط و فرآیند ارجاع کار ، تجدید می شود.

–       تضمین انجام تعهدات:

تضمین انجام تعهدات نوع دیگری از تضامین می باشد که اشخاص پس از فرآیند ارجاع کار و انتخاب شدن برای معامله، به منظور اثبات پایبندی به انجام تعهدات خود، قبل از انعقاد قرارداد به کارفرما بسپارند.

نکته مهم آن است، فلسفه ارائه این تضمین این است، در صورتی که پیمانکار به تعهدات خود در پیمان عمل ننماید و یا این تعهدات را به موقع به سرانجام نرساند و یا پایبند به شرایط و ضوابط مقرر شده در قرارداد نباشد، تضمینی وجود داشته باشد که کارفرما، خسران و ضررهایی که ناشی از عدم انجام تعهدات توسط پیمانکار، رخ داده است را جبران نماید.

تضمین انجام تعهدات، معادل ۵ درصد مبلغ اولیه پیمان،  صادر شده از طرف بانک مورد قبول کارفرما و طبق نمونه­ ای که ضمیمه اسناد مناقصه بوده است، تسلیم کارفرما کند.

این تضمین که براساس درصدی از مبلغ اولیه پیمان محاسبه می­شود، براساس بند ب از ماده ۶ آیین نامه تضمین معاملات دولتی، به شرح زیر تعیین و مقرر گردیده است؛

ادامه مطلب
خسارت دیرکرد در پرداخت ها در قراردادهای سرجمع

تضامین قراردادهای پیمانکاری - آیین نامه تضمین دولتی

جدول شماره ۵  مربوط به بند ب از  ماده 6 آیین نامه تضمین دولتی

تضامین قراردادهای پیمانکاری

جدول شماره ۶  مربوط به بند ب از  ماده 6 آیین نامه تضمین دولتی

در جدول فوق اگر دقت نمایید، برای مبالغ مازاد بر ۲۰ برابر سقف معاملات متوسط،  درصد تضمین به ۲ بخش، ۲.۵ درصدی تقسیم بندی گردیده است، در واقع دلیل این کار این است که اگر پیمانکار قصد دارد از ۲ نوع تضمین استفاده نماید، بتواند به میزان ۲.۵ درصد از هر کدام، تضمین مورد نظر را ارائه دهد. در واقع در راستای ایجاد شرایطی آسان تر برای ارائه تضمین این موضوع لحاظ شده است.

لازم به ذکر است، کارفرما بایستی در اسناد مناقصه، مهلتی برای ارائه تضمین انجام تعهدات و امضای قرارداد مشخص نماید.

دقت نمایید، در قسمت نوع تضمین جداول شماره ۵ و ۶،  تضمین نوع خ نیز معتبر است و طبق اصلاحیه آیین نامه تضمین، می توان از تضمین نوع «خ» نیز استفاد کرد.

  • نحوه آزادسازی و ضبط تضمین انجام تعهدات:

در خصوص نحوه آزادسازی و ضبط تضمین انجام تعهدات، بسته به نوع قرارداد متفاوت است.  در فرآیند ارجاع کار بند (الف) و (ب) از ماده ۱۰ آیین نامه تضمین معاملات دولتی، به شرح زیر مقرر نموده است:

مثلا در پیمان های ذیل نشریه ۴۳۱۱ (شرایط عمومی پیمان رایج)، نحوه آزادسازی  تضمین انجام تعهدات به شرح زیر مقرر گردیده است:

کارفرما تضمین انجام تعهدات را پس از تصویب صورت مجلس تحویل موقت، باتوجه به تبصره ۱ ماده ۳۴ شرایط عمومی پیمان، آزاد می­نماید.

  • تبصره ۱ ماده ۳۴ شرایط عمومی پیمان:

 حداکثر تا یک ماه پس از تحویل موقت، آخرین صورت وضعیت موقت طبق ماده ۳۷، بدون منظور داشتن مصالح پای کار تنظیم می شود. هرگاه براساس این صورت وضعیت ، پیمانکار بدهکار نباشد یا جمع بدهی او از نصف کسور تضمین حسن انجام کار کمتر باشد، ضمانتنامه انجام تعهدات بی درنگ آزاد می شود. ولی هرگاه میزان بدهی پیمانکار، از نصف کسور تضمین حسن انجام کار بیشتر باشد، ضمانتنامه انجام تعهدات ، بر حسب مورد طبق شرایط تعیین شده در ماده ۴۰ یا ۵۲ آزاد می شود .

ادامه مطلب
ترک تشریفات مناقصه ( بررسی جامع + فرم درخواست مجوز ترک تشریفات)

نکته مهم، در سایر پیمان ها نیز نحوه آزادسازی تضمین انجام تعهدات اشاره گردیده برای مثال در پیمان های طرح و ساخت صنعتی (EPC) موضوع بخشنامه  ۱۱۴۶۵۰/۱۴۰۲ مورخ ۰۹/۰۳/۱۴۰۲،  نحوه آزادسازی در بند ۱۴-۳ از ماده ۱۴ با عنوان «آزادسازی تضامین»، تصریح گردیده است.

–       تضمین پیش پرداخت:

تضمینی که اشخاص پس از انعقاد قراداد،‌ در قبال دریافت پیش پرداخت براساس اسناد ارجاع به کارفرما می سپارند. میزان پیش پرداخت از پانزده درصد تا بیست و پنج درصد مبلغ اولیه پیمان که مقدار دقیق آن باید در اسناد فرآیند ارجاع کار و پیمان از سوی کارفرمای قید شود.

از جمله تضامینی که برای پیش پرداخت معتبر است،‌ براساس ماده ۴ آیین نامه تضمین معاملات دولتی،‌ نوع الف، پ، ث، ج، چ و ح است که برای مطالعه بیشتر می­توانید، ماده ۴ آیین نامه تضمین معاملات دولتی را مطالعه نمایید.

در قراردادهای پیمانکاری احداث، مبلغ پیش پرداخت در سه قسط در ازای ارائه ضمانت نامه به نفع دستگاه اجرایی بدون کسر کسورات قانونی پرداخت می شود که به شرح مواعد زیر می­باشد؛

  • قسط اول معادل ۴۰ درصد مبلغ پیش پرداخت، پس از تحویل کارگاه
  • قسط دوم معادل ۳۰ درصد مبلغ پیش پرداخت، پس از تجهیز کارگاه (تجهیز اولیه)
  • قسط سوم معادل ۳۰ درصد مبلغ پیش پرداخت، پس از انجام سی درصد مبلغ اولیه پیمان طبق صورت وضعیت های موقت بدون محاسبه مصالح پای کار.
  • نحوه آزادسازی و ضبط تضمین پیش پرداخت:

با عنایت به بند (پ)  از ماده ۱۰ آیین نامه تضمین معاملات دولتی، تضمین پیش پرداخت به تناسب استهلاک آن بنا به درخواست سپارنده، آزاد می­شود. لازم به ذکر است، در حالتی که مبلغ پیش پرداخت مستهلک شده باشد، امکان ضبط این تضمین وجود ندارد.

ادامه مطلب
ماده 28 شرایط عمومی پیمان

–       تضمین حسن اجرای کار:

تضمین حسن اجرای کار، نوع دیگری از تضامین می باشد که اشخاص در قبال آزادسازی سپرده حسن اجرای کار به کارفرما می­سپارند. همانطور که می­دانید در قبال هر پرداخت از سوی کارفرما، مبلغ نقدی به عنوان تضمین حسن اجرای کار کسر گردیده و در حساب سپرده کارفرما نگهداری می­شود.  لازم به ذکر است مطابق با اصلاحیه شماره ۵۲۱۱/ت۵۷۵۹۲ هــ مورخ ۲۲/۱/۱۴۰۰، سپرده حسن اجرای کار، می تواند در قالب اوراق مالی اسلامی دولت نیز باشد. این اوراق نظیر اوراق مشارکت، انواع صکوک اسلامی، اسناد خزانه اسلامی است.

در این خصوص ماده ۳۵ شرایط عمومی پیمان به شرح زیر مقرر کرده است:

از مبلغ هر پرداخت به پیمانکار، معادل ۱۰ درصد به عنوان تضمین حسن انجام کار کسر و در حساب سپرده نزد کارفرما نگاهداری می شود. نصف این مبلغ پس از تصویب صورت وضعیت قطعی طبق ماده ۴۰ و نصف دیگر آن پس از تحویل قطعی  با رعایت مواد ۴۲ و ۵۲، مسترد می گردد .

نکته مهم آن است، فلسفه ارائه این تضمین این است، از آنجاکه پیمان مسئولیت کامل حسن اجرای کارهای موضوع پیمان را برعهده دارد، در صورتی که پیمانکار اجرای موضوع پیمان را با کیفیت لازم انجام ندهد و یا نقصانی در کار دیده شود، تضمینی وجود داشته باشد که کارفرما، خسران و ضررهایی که ناشی از عملکرد پیمانکار، رخ داده است را جبران نماید.

  • نحوه آزادسازی و ضبط تضمین حسن انجام (اجرای) کار:

در ماده ۳۵ شرایط عمومی به جهت آزاد نمودن تضمین حسن انجام کار مقرر گردیده است؛ «نصف این مبلغ (تضمین حسن انجام کار)، پس از تصویب صورت وضعیت قطعی طبق ماده ۴۰ و نصف دیگر آن پس از تحویل قطعی، با رعایت مواد ۴۲ و ۵۲، مسترد می­گردد. برای مطالعه نحوه دقیق آزادسازی تضمین حسن انجام کار، ماده ۵۲ شرایط عمومی پیمان، مطالعه گردد.

ادامه مطلب
ماده 29 شرایط عمومی پیمان (تفسیر و پرسش و پاسخ + ویدئو)

نحوه ضبط تضمین حسن انجام کار نیز در پیمان ذیل نشریه ۴۳۱۱ (شرایط عمومی پیمان رایج) به شرح زیر است؛

مطابق با بند ب از ماده ۵۲ با عنوان «تسویه حساب»، هرگاه براساس صورت حساب نهایی، پیمانکار بدهکار شود، مکلف است در مدت یک ماه از تاریخ امضای صورت حساب نهایی یا اعلام کارفرما، طلب را به کارفرما بپردازد و اگر از این موضوع استنکاف ورزد یا تاخیر نماید، کارفرما حق دارد بدون رعایت تشریفات قضایی، طلب خود را از محل سپرده ها و تضمین ها وصول نماید.

  • آزادسازی سپرده حسن انجام کار در قبال ارائه تضمین معتبر:

با عنایت به تبصره ۲ از بند ت از ماده ۵ آیین نامه تضمین معاملات دولتی، صد در صد سپرده حسن اجرای کار در ازای ضمانت نامه های موضوع بندهای الف، پ، ث، چ و ح از ماده ۴ به پیمانکار بازگرداننده می­شود. حداکثر پنجاه درصد ضمانت نامه ها، می­تواند از نوع موضوع بند ث ماده ۴ باشد. برای مطالعه بیشتر می­توانید، ماده ۴ آیین نامه تضمین معاملات دولتی را مطالعه نمایید.

در واقع در جهت تقویت جریان نقدینگی پیمانکار، سپرده نقدی می تواند در قبال ارائه ضمانت نامه معتبر آزاد شود تا نقدینگی پیمانکار طول مدت اجرای کار، تقویت شود.

منابع

  • آیین نامه تضمین معاملات دولتی مصوب ۲۲/۹/۱۳۹۴ و آخرین اصلاحیات مربوطه
  • قانون برگزاری مناقصات
  • نصاب معاملات سال ۱۴۰۲
  • پکیج جامع امور قراردادها – بخش تضامین قراردادهای پیمانکاری – از موسسه همیار مترور
  • تجربیات مهندس محمد کرایلو

 

مقالات مرتبط
دوره های پیشنهادی
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
یاسین شیبانی
20:11 - 1403/02/03
پاسخ دهید
عالی
    پشتیبان فنی سایت پشتیبان فنی سایت
    12:09 - 1403/02/05
    پاسخ دهید
    زنده باشید
keyboard_arrow_up