تکمیل جداول بخشنامه ۱۲۳۲۵۷۹ در تهیه اسناد مالی مناقصه

مقالات مرتبط
دوره های پیشنهادی
مهندس محمدرضا تیموری خراسانی

-دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی و مدیریت ساخت، دانشگاه صنعتی شریف
-کارشناس مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف
-کارشناس دفترفنی

پروفایل نویسنده

مقدمه

موضوع این مقاله، بخشنامه شماره 1232579/100 با موضوع دستورالعمل نحوه ارائه تجزیه‌بها همراه با پیشنهاد قیمت توسط پیمانکاران می‌باشد. این بخشنامه در سال 96 با فاصله‌ای 19 ساله بعنوان جایگزین بخشنامه 4951 ابلاغ شد. هدف از نگارش این مقاله تفسیر قسمت‌های مختلف این دستورالعمل می‌باشد و در انتهای نکات ویژه این بخشنامه 1232579 را توضیح خواهیم داد. لازم به ذکر است، مطالب این مقاله از جلسات تهیه اسناد مالی مناقصه برگرفته از پکیج جامع امور قراردادها با تالیف و گردآوری مهندس کرایلو،‌ جمع آوری شده است.

دلایل ابلاغ دستورالعمل

از دلایل تهیه این بخشنامه 1232579 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تعیین قیمت پیشنهادی متناسب (با توجه به نوع کار، محل اجرا، نرخ‌های متعارف روز و سایر شرایط موثر) و در نتیجه تعیین برندگان اول و دوم مناقصه، در واقع با استفاده از دستورالعمل فوق، پیمانکاران پیشنهاد قیمت خود را برپایه تجزیه بها (آنالیزبها) که بایستی متناسب با نوع کار، محل اجرای پروژه، نرخ های روز در محل اجرا و … باشد، تهیه می­نمایند و ملاکی برای شرکت در مناقصه و برنده شدن در مناقصه می­باشد.
  • رد یا تایید قیمت پیشنهادی (برپایه تجزیه‌بها) توسط کمیته بازرگانی (در صورت ارجاع).
  • این دستورالعمل ملاکی برای بررسی دعاوی احتمالی آتی و تجدید نظر در نرخ پیمان مربوط به قرارداد منعقده می‌باشد.

این دستورالعمل در زمان مناقصه و بعد از پیمان (دعاوی بعد از پیمان) جایگاه دارد؛ اما در حین پیمان حقی را برای طرفین پیمان ایجاد نمی‌کند و جزء اسناد پیمان نیست. بعنوان مثال در بسیاری از لوایح ضرر و زیانی که برای پیمانکاران تهیه می­شود، استناد به اسناد حاصل از این بخشنامه، امری رایج است.

ادامه مطلب
خسارت دیرکرد در پرداخت ها در قراردادهای سرجمع

دامنه کاربرد دستورالعمل

دامنه کاربرد این دستورالعمل را بشرح زیر می‌باشد:

  • برای کارهای با برآورد برابر نصاب معاملات متوسط و بیشتر لازم الاجرا می‌باشد.
  • برای کارهای کمتر از نصاب یادشده طبق تشخیص دستگاه مناقصه‌گزار می‌باشد.
  • اجرای این دستورالعمل برای کارهایی که به روش ترک تشریفات مناقصه ارجاع می‌شوند نیز الزامی است.
  • اجرای این دستورالعمل برای کارهایی است که براساس فهرست‌‎بها تنظیم شده‌اند.

همانند هر بخشنامه دیگری به منظور استفاده صحیح و متناسب با نیاز هر پروژه لازم است که قسمت‌های ابتدایی بخشنامه مورد بررسی قرار بگیرند. در شکل 1 قسمت‌های ابتدایی بخشنامه مشخص گردیده که توضیحات مربوط به قسمت‌های مشخص‌شده به تفصیل بیان شده‌اند.

تکمیل جداول بخشنامه - بخشنامه 1232579

شکل 1- توضیحات ابتدای بخشنامه 1232579

ماده 23 قانون برنامه و بودجه:

«سازمان برای تعیین معیارها و استانداردها همچنین اصول کلی و شرایط عمومی قراردادهای مربوط به طرح‌های عمرانی آیین‌نامه ‌ای تهیه ‌و پس از تصویب هیئت وزیران براساس آن دستورالعمل لازم به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ می‌نماید و دستگاه‌های اجرایی موظف برعایت آن‌ می‌باشند.»

ماده 7 آیین‌نامه استانداردهای اجرایی طرح‌های عمرانی:

همچنین مطابق ماده 7 فصل سوم آیین‌نامه استانداردهای اجرایی طرح‌های عمرانی مصوب سال 1352، انواع دستورالعمل از منظر طرح‌های عمرانی بشرح زیر می‌باشند:

دستورالعمل‌های گروه اول: دستورالعمل‌هایی که رعایت کامل مفاد آن از طرف دستگاه‌های اجرایی و مهندسان مشاور و پیمانکاران و عوامل دیگر ضروری است. (نظیر فرم ضمانتنامه‌ها، فرم پیمان‌ها، استانداردهای فنی و غیره)

دستورالعمل‌های گروه دوم: دستورالعمل‌هایی که بطور کلی و برای موارد عادی تهیه می‌گردد و حسب مورد دستگاه‌های اجرایی و مهندسان مشاور و عوامل دیگر به تشخیص خود مفاد دستورالعمل و یا ضوابط و معیارهای آن را با توجه به کار مورد نظر و در حدود قابل قبولی که در دستورالعمل تعیین شده تغییر داده و آن را  تغییر داده و آن را با شرایط خاص کار مورد نظر تطبیق دهند. (نظیر نشریه دستورالعمل طراحی، ساخت و اجرای سامانه‌های پانلی سه‌بعدی (نشریه 385) و ….)

ادامه مطلب
ماده 29 شرایط عمومی پیمان (تفسیر و پرسش و پاسخ + ویدئو)

دستورالعمل‌های گروه سوم: دستورالعمل‌هایی است که بعنوان راهنمایی و ارشاد دستگاه‌های اجرایی و موسسات مشاور  و پیمانکاران و سایر عوامل تهیه می‌شود و رعایت مفاده آن در صورتیکه دستگاه‌های اجرایی و موسسات مشاور روش‌های بهتری داشته‌باشند اجباری نیست. (نظیر نشریه آماده‌سازی و تمیزکاری سطوح فلزی جهت اجرای پوشش (نشریه 306) و ….)

این دستورالعمل از نوع گروه اول، لازم الاجرا می­باشد و تمام مفاد آن بایستی بدون هیچ گونه تغییری، مورد استفاده قرار گیرد.

ساختار بخشنامه 1232579 و نحوه تکمیل جداول

این بخشنامه 1232579 متشکل از 6 جدول می‌باشد که ۵ مورد از آن‌ها بعنوان جداول قطعی و جدول ششم جدولی غیرقطعی می‌باشد. این جداول عبارتند از :

جدول شماره ۱) ردیف‌های مورد استفاده در فهرست یا فهرست‌های مورد عمل به ترتیب نزولی بهای کل ردیف‌ها

جدول شماره ۲) ردیف‌هایی که در مجموع حائز 80درصد  مبلغ برآورد هزینه کل کار هستند بر حسب فهرست‌بهای رشته

جدول شماره ۳) مقایسه مبلغ پیشنهادی پیمانکار با مبلغ برآورد بر حسب هر فصل

جدول شماره ۴) مقایسه مبلغ پیشنهادی پیمانکار با مبلغ برآورد بر حسب هر رشته و کل کار

جدول شماره ۵) تجزیه‌بهای اقلام کار

جدول شماره ۶) تجزیه‌بهای هزینه بالاسری

  • نحوه تکمیل جدول شماره 1:

جدول شماره ۱ دستورالعمل تجزیه بها (۱۲۳۲۵۷۹)

جدول شماره ۱ دستورالعمل تجزیه بها (۱۲۳۲۵۷۹)

این جدول توسط مهندس مشاور یا واحدهای مسئول تهیه اسناد مناقصه تکمیل می‌گردد. در این جدول ردیف‌های فهرست یا فهرست‌های مورد عمل در برآورد هزینه اجرای کار، بصورت مجموعه‌ای به ترتیب نزولی بهای کل ردیف، با احتساب ضرایب فهرست‌بها به جز ضریب بالاسری و هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه مرتب می‌شود. در شکل ۲ و ۳ نمونه‌ای از تکمیل بخشی از جدول شماره ۱ این بخشنامه توسط مهندس مشاور یا واحدهای مسئول تهیه اسناد مناقصه آورده شده‌است.

ادامه مطلب
10 نکته کلیدی در بخشنامه نظارت یکپارچه

بخشنامه 1232579 - نحوه تکمیل جدول 1 توسط مهندس مشاور یا واحدهای تهیه اسناد مناقصه

شکل ۲- نحوه تکمیل جدول 1 توسط مهندس مشاور یا واحدهای تهیه اسناد مناقصه

نحوه تکمیل جدول 1 توسط مهندس مشاور یا واحدهای تهیه اسناد مناقصه

شکل ۳- نحوه تکمیل جدول 1 توسط مهندس مشاور یا واحدهای تهیه اسناد مناقصه

دقت نمایید، نحوه تکمیل جدول ۱، به ترتیب نزولی بها، بدون توجه به رشته فهرست بها، ردیف های فهرست یا فهرست های بها، در جــــدول شماره ۱ درج می گردد. به عبارت دیگر، هر ردیفی که قیمت بالاتری دارد در صدر و به ترتیب نزولی بهای کل ردیف های دیگر، در ردیف های بعدی تا انتها نوشته می­شوند.

  • نحوه تکمیل جدول شماره2:

بخشنامه 1232579 - جدول شماره ۲ دستورالعمل تجزیه بها (۱۲۳۲۵۷۹)

جدول شماره ۲ دستورالعمل تجزیه بها (۱۲۳۲۵۷۹)

از جدول شماره ۱، ردیف هایی که به ترتیب دارای بالاترین بهای کل هستند، تعداد انتخاب می شوند که در مجموع، حداقل ۸۰٪ مبلغ برآورد هزینه اجرای کار مورد نظر را شامل شوند.  روش عملیاتی بدست آوردن ردیف هایی که جز حداقل ۸۰٪ درصد هستند، به شرح زیر است؛

یک ستون به جدول شماره ۱ با عنوان «درصد از کل»، اضافه نمایید، درصد هر ردیف را به نسبت برآورد کل پروژه، محاسبه نمایید و تا آن ردیفی که حداقل ۸۰٪ مبلغ برآورد هزینه اجرای کار را در بر می­گیرد، جداسازی کرده و به جدول شماره ۲ منتقل نمایید. به ستون انتهایی تصویر شماره ۴ دقت کنید.

بخشنامه 1232579 - شکل ۴-  درصد از کل به تفکیک هر ردیف برای انتقال به جدول شماره ۲

شکل ۴-  درصد از کل به تفکیک هر ردیف برای انتقال به جدول شماره ۲

همانطور که ملاحظه می­کنید، درصد هر ردیف از کل مشخص گردیده و در صورتی که درصد ردیف های شماره ۱ الی ۵ را جمع نمایید، ۸۰.۹۷ درصد،‌ بدست می­آید. در نتیجه ردیف های ۱ الی ۵ به جدول شماره ۲ منتقل می­شود.

ادامه مطلب
بیمه در قراردادهای پیمانکاری

این ردیف ها به تفکیک رشته فهرست بها، ترتیب فصل و ردیف در جدول ۲ درج می شوند. در واقع در صورتی که جز ردیف های حداقل ۸۰٪ مبلغ برآورد هزینه اجرای کار، ردیف هایی از فهرست بهای ابنیه، تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی باشد، برای هر فهرست بها، یک جدول ۲ بایستی لحاظ گردد. برای مثال جدول شماره ۲ برای فهرست بهای رشته ابنیه در شکل شماره ۵، برای شما در نظر گرفته شده است.

شکل ۵-  جدول شماره ۲ برای فهرست بهای رشته ابنیه

شکل ۵-  جدول شماره ۲ برای فهرست بهای رشته ابنیه

این جدول نیز توسط مهندس مشاور یا واحدهای مسئول تهیه اسناد مناقصه تکمیل می‌گردد. در شکل ۶ نیز نمونه­ای از تکمیل قسمتی از جدول شماره ۲ این بخشنامه 1232579 توسط مهندس مشاور یا واحد مسئول تهیه اسناد مناقصه نشان داده شده‌است.

شکل ۶-  نحوه تکمیل جدول شماره ۲ توسط مهندس مشاور یا واحدهای مسئول تهیه اسناد مناقصه - بخشنامه 1232579

شکل ۶-  نحوه تکمیل جدول شماره ۲ توسط مهندس مشاور یا واحدهای مسئول تهیه اسناد مناقصه

  • نحوه تکمیل جدول شماره 3:

جدول شماره ۳ دستورالعمل تجزیه بها (۱۲۳۲۵۷۹) - بخشنامه 1232579

جدول شماره ۳ دستورالعمل تجزیه بها (۱۲۳۲۵۷۹)

قسمتی از جدول شماره 3 توسط مهندس مشاور یا واحدهای مسئول تهیه اسناد مناقصه و  قسمت دیگر توسط پیشنهاددهنده قیمت (پیمانکار) تکمیل می‌گردند.

در قسمت مربوط به مهندس مشاور یا واحدهای مسئول تهیه اسناد مناقصه اطلاعات مربوط به برآورد تهیه شده به تفکیک رشته فهرست‌بها درج می‌گردند.

از جمله این اطلاعات می‌توان به شماره فصل، عنوان فصل، مجموع ردیف‌های پایه فهرست‌بها در برآورد مربوط به آن فصل از فهرست‌بها (با احتساب ضرایب فهرست‌بها، بجز ضرایب بالاسری و هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه)، مجموع ردیف‌های غیرپایه (ستاره دار) در برآورد مربوط به آن فصل از فهرست‌بها (با احتساب ضرایب فهرست‌بها، بجز ضرایب بالاسری و هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه)، مجموع ردیف‌های پایه و غیرپایه در برآورد مربوط به آن فصل از فهرست‌بها، درصد برآورد فصل اعم از پایه و یا غیرپایه نسبت به برآورد رشته فهرست‌بها، تعداد کل ردیف‌های فصل و تعداد  ردیف‌های از فصل که پیمانکار می‌بایست تجزیه‌بهای آن‌ را تهیه کند.

ادامه مطلب
ماده ۳۰ شرایط عمومی پیمان

در ذیل جدول، جمع کلیه ستون‌های مشروح فوق محاسبه می‌گردد. در شکل ۷ نحوه تکمیل قسمت مربوط به مهندس مشاور یا واحد مسئول تهیه اسناد مناقصه نشان داده شده‌است.

شکل ۷- نحوه تکمیل جدول شماره ۳ توسط مهندس مشاور یا واحد مسئول تهیه اسناد مناقصه 

شکل ۷- نحوه تکمیل جدول شماره ۳ توسط مهندس مشاور یا واحد مسئول تهیه اسناد مناقصه

دقت نمایید در ستون مربوط «تعداد ردیف هایی که تجزیه بها لازم دارند»، براساس اطلاعات جدول شماره ۲ و شامل ردیف هایی است که جز حداقل ۸۰٪ مبلغ برآورد هزینه اجرای کار هستند. که پیمانکار نیز برای ردیف های مزبور، بایستی تجزیه بها ارائه نماید.

تکمیل دو ستون انتهایی مربوط به پیمانکار می‌باشد. در ستون ابتدایی مبلغ پیشنهادی پیمانکار مربوط به فصل مربوط بدون لحاظ‌کردن هزینه‌های بالاسری، تجهیز  و برچیدن کارگاه گنجانده می‌شود. این مبلغ براساس تجزیه بهایی که از اسناد همین بخشنامه 1232579 و برپایه جدول شماره ۵، حاصل می­شود، درج می­گردد، در ادامه در خصوص این موضوع، توضیحات ارائه می شود.

 در ستون انتهایی نیز با استفاده از رابطه زیر درصد اضافه و یا تخفیف قیمت پیشنهادی نسبت به مبلغ برآورد فصل محاسبه و در ستون مربوط درج می‌گردد. بعنوان مثال در صورتی که مبلغ پیشنهادی 10٪ بیشتر از مبلغ برآورد فصل باشد؛ عدد 10 در ستون «اضافه» درج می‌گردد.

 درنهایت جمع مبلغ پیشنهادی پیمانکار در یک رشته فهرست‌بها با توضیحات فوق محاسبه و در ذیل جدول درج می‌گردد و متناسب با مبلغ برآورد آن رشته درصد پیشنهادی محاسبه می‌گردد.

  • نحوه تکمیل جدول شماره 4:

این جدول نیز توامان توسط مهندس مشاور یا واحدهای مسئول تهیه اسناد مناقصه و پیشنهاددهنده قیمت (پیمانکار) تکمیل می‌گردد.

ادامه مطلب
کنترل های بخشنامه ضریب فصلی + مثال واقعی

در شکل ۸ نحوه تکمیل این جدول نیز توسط مهندس مشاور یا واحدهای مسئول تهیه اسناد مناقصه آورده شده‌اند.

شکل۸- نحوه تکمیل جدول شماره ۴ توسط مهندس مشاور یا واحد مسئول تهیه اسناد مناقصه

نکته مهم در خصوص این قسمت آن است که:

«منظور از برآورد کل در ستون درصد نسبت به برآورد کل مجموع برآورد با اعمال کلیه ضرایب به‌همراه بالاسری و هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه می‌باشد.»

در قسمت مربوط به پیمانکار،  جمع فصول قیمت پیشنهادی پیمانکار مربوط به هر رشته (بدون هزینه‌های بالاسری و جهیز و برچیدن کارگاه) درج شده و درصد اضافه یا تخفیف در ستون مربوطه درج می‌گردد. همچنین قیمت‌های پیشنهادی مربوط به هزینه بالاسری، تجهیز و برچیدن کارگاه به همراه درصد پیشنهادی در ردیف‌های ذیل جدول درج می‌گردد.

  • نحوه تکمیل جدول شماره 5:

پیشنهاددهنده قیمت جدول شماره 5 (تجزیه‌بها) را برای تعداد ردیف‌هایی که در ستون نهم جدول 3 که از جانب مهندس مشاور با توجه به اهمیت ردیف برگرفته از جدول 2، مشخص کرده‌است؛ ارائه می‌نماید.

نکته شایان توجه در خصوص تکمیل این جدول آ ن است که : «تعداد ردیف‌هایی که جدول ۵ برای آن‌ها تکمیل می‌گردد، حداکثر 50 ردیف می‌باشد.»

همانطور که می‌دانیم تجزیه‌بها کاربردهای مختلفی در زمان مناقصه (مهندس مشاور و پیمانکار)، حین اجرا و پس از اجرا دارد.  به منظور تکمیل جدول 5 این بخشنامه 1232579 نیز لازم است که پیمانکار  با توجه به جدول شماره 2 برای حداکثر ۵۰ ردیف با اهمیت در هر پروژه تجزیه بها را مختص همان پروژه انجام دهد.

البته ذکر این نکته ضروری است که پیمانکار ممکن است با توجه به زمان در دسترس و معیارهای خود تجزیه‌‎بها را برای 90 تا 95 درصد آیتم‌ها لحاظ کند و ضرایبی که در جدول شماره 3 ارائه می‌کند؛ همخوانی کامل با با تجزیه‌بهای انجام شده در جدول شماره 5 نداشته‌باشد. به منظور رفع این چالش نیز توصیه می‌شود تا دستگاه مناقصه‌گزار ضمن جلساتی با عوامل پیمانکار نسبت به اطلاع کامل از این موارد نیز اطمینان حاصل کند. در شکل ۹ نمونه‌ای از تجزیه‌بها توسط پیمانکار آورده شده‌است.

ادامه مطلب
مبالغ مشروط در قراردادهای EPC

شکل ۹- نحوه تکمیل جدول شماره 5 توسط پیمانکار

شکل ۹- نحوه تکمیل جدول شماره 5 توسط پیمانکار

نکته مهم در آنالیز فوق این است، پیمانکار به بهای واحد «ضریب منطقه ای» اعمال نموده است، این در حالی است که باید قیمت های روز در منطقه اجرای کار برای هر عامل آنالیز لحاظ می­نمود.

  • نحوه تکمیل جدول شماره 6 :

آخرین جدول بخشنامه 1232579 جدول تجزیه‌بهای هزینه بالاسری می‌باشد و در صورتی که پیمانکار تمایل به تخفیف دادن در ضریب بالاسری داشته‌باشد؛ می‌بایست آنالیز خود برای هزینه بالاسری را طبق جدول شماره 6 تکمیل نماید.

نکته قابل توجه در خصوص تکمیل این جدول آن است که : « حداکثر میزان قابل قبول کاهش یا تخفیف 10درصد ضریب بالاسری می‌باشد.»

همچنین بواسطه فضای رقابتی نیز پلوس هم در این زمینه معمولا وجود ندارد و در صورت پلوس در ضریب بالاسری نیز نیازی به تکمیل این جدول نیست.  بعنوان نمونه یک پیمانکار در طرح عمرانی می‌تواند ضریب بالاسری را از ۱/۳۰ به ۱/17 تقلیل داده و آنالیز این موارد را در جدول شماره 6 وارد نماید. در  شکل ۱۰ ادامه یک نمونه آنالیز عرف ضریب بالاسری در یک طرح عمرانی در مناقصه عمومی در نشان داده شده‌است.

توجه نمایید حتی در صورتی که تمایل به تخفیف در ضریب بالاسری نداشته باشید،‌ بایستی جدول مربوط را مهر و امضا نموده و در پاکت مربوطه قرار دهید.

شکل ۱۰- آنالیز عرف ضریب بالاسری ۱.۳ در طرح عمرانی

نکات ویژه دستورالعمل تجزیه بها

  • همانطور که قبل تر نیز گفته شده، اسناد حاصل از این دستورالعمل، در طرح دعاوی پیمان و لوایح ضرر و زیان (بسته ادعا)، مورد استفاده قرار می گیرد.
  • در صورتی که پیمانکار در ضریب بالاسری، تخفیف ارائه دهد، در هنگام تهیه صورت وضعیت های کارکرد، ضریب بالاسری مندرج در برآورد هزینه اجرای کار اعمال می­شود، در خصوص ضریب بالاسری قابل اعمال به قیمت های جدید نیز، ضریب بالاسری مندرج در برآورد هزینه اجرای کار، بایستی اعمال شود، بدیهی است، تخفیف ضریب بالاسری در ضریب پیشنهادی و قیمت پیشنهادی پیمانکار مستتر می­باشد.
  • مکانیزم دستورالعمل برای تجزیه بها توسط پیمانکاران برمبنای ردیف هایی است که حداقل ۸۰٪ درصد برآورد هزینه اجرای کار را پوشش می­دهد، در صورتی که این روش،‌یک روش حداقلی قابل قبول است، اما بسیاری از پیمانکاری از روش های دیگری برای تجزیه بها استفاده می نمایند که در ادامه در این خصوص توضیح می دهیم؛
    • روش یک (روش دستورالعمل) یک روش تجزیه بها، تجزیه بهای ردیف های منتخب و نماینده فصل است. بدین ترتیب که براساس ردیف هایی که نیاز به تجزیه بها دارند، که مرتبط با فصول مختلف است، آن دسته از ردیف ها مورد تجزیه بها و کشف قیمت قرار می گیرند، سپس میزان رشد حاصل شده از تجزیه بها نسبت به برآورد آن فصل، به کل ردیف های فصل تعمیم داده می شود.
    • روش دو (۸۰ درصد برآورد و ۸۰ درصد فصل) یک روش دیگر تجزیه بها، تجزیه بهای ردیف های منتخب و نماینده فصل است. بدین ترتیب که براساس ردیف هایی که نیاز به تجزیه بها دارند، که مرتبط با فصول مختلف است، آن دسته از ردیف ها مورد تجزیه بها و کشف قیمت قرار می گیرند، اما سایر ردیف هایی که در ۸۰٪ مبلغ فصل سهیم هستند نیز، مورد تجزیه بها و کشف قیمت قرار گرفته و سپس میزان رشد حاصل شده از تجزیه بها نسبت به برآورد آن فصل، به سایر کل ردیف های فصل تعمیم داده می شود.
    • روش ۳ (تجزیه بهای ۹۵ درصد) یک روش دیگر تجزیه بها، تجزیه بهای ۹۵٪کل ردیف هاست، که طبیعتا ردیف های که نیاز به تجزیه بها دارند نیز، کشف قیمت می شوند، سپس میزان رشد حاصل شده از تجزیه بها نسبت به برآورد هر فصل، به سایر کل ردیف های فصل تعمیم داده می شود.
    • برای پیش بینی عوامل و بهای واحدی عامل در خصوص «نیروی انسانی» و «ماشین آلات و ابزار» می ­توان از نرخ های رایج کارگاهی استفاده نموده، در واقع به جای آنالیز تفکیکی عوامل، از نرخ های رایج در کارگاه ها که در تصویر  ۱۱ مشخص گردیده است، می­توان استفاده نمود.
ادامه مطلب
تفسیر بخشنامه ۷۶۵۷۴ ضریب فصلی

بخشنامه 1232579

شکل ۱۱- آنالیز تفکیکی عوامل

در آنالیز فوق، برای استفاده از نرخ های کارگاهی رایج، به جای تفکیک عوامل مختلف، صرفا می توان در قسمت نیروی انسانی، «دستمزد اکیپ بتن ریزی»، در قسمت واحد «مترمکعب» و در قسمت مقدار «۱» و در قسمت بهای واحد عامل، هزینه هر مترمکعب بتن ریزی را قید نمود.

  • حسب مورد ممکن است در پروژه ای، میلگرد آجدار از نوع AII و AIII به ترتیب با قطر ۱۲ و ۱۶ استفاده گردد، همانطور که می­دانید، قیمت میلگردهای فوق الذکر متفاوت است. پیمانکار در زمان آنالیزبها، از ردیف ۰۷۰۲۰۲ به شرح زیر استفاده می­ نماید.

بخشنامه 1232579

در این حالت باتوجه به این­که قیمت میلگردهای فوق الذکر متفاوت است، پیمانکار چگونه می­تواند قیمت دقیقی را در آنالیز لحاظ نماید؟ آیا باید قیمت میلگرد بالاتر را لحاظ نموده و یا قیمت میلگرد پایین تر!!!!

پاسخ: ابتدا لازم است متره های دقیق براساس نقشه ها و مشخصات صورت پذیرد، سپس درصد وزنی هر کدام از میلگردها مشخص و در آنالیز لحاظ گردد. فرض نمایید پس انجام مراحل فوق، ۳۰ تن آرماتور نمره ۱۲ با قیمت ۲۲۵.۵۰۰ ریال و ۷۰ تن آرماتور نمره ۱۶ با قیمت ۲۱۲.۳۰۰ ریال حاصل می شود. این اعداد به نسبت وزنی در قسمت مقدار، مربوط به آنالیز مصالح، به شرح تصویر زیر پیش بینی می ­شود.

بخشنامه 1232579

منابع

  • بخشنامه 1232579 سازمان برنامه و بودجه کشور
  • بخش تهیه اسناد مالی از پکیج جامع امور قراردادها (مولف مهندس محمد کرایلو)
  • تجربیات مهندس کرایلو
  • قانون برگزاری مناقصات و آیین نامه های اجرایی
مقالات مرتبط
دوره های پیشنهادی
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
سید مجتبیموسوی
14:45 - 1402/10/23
پاسخ دهید
بسیار عالی
    پشتیبان فنی سایت پشتیبان فنی سایت
    11:16 - 1402/10/24
    پاسخ دهید
    زنده باشید از توجه شما سپاسگزاریم.
مسعود عیدپور
17:29 - 1402/10/28
پاسخ دهید
عالی مثل همیشه استاد عزیز زکات علم دادی درود بر شما
    پشتیبان فنی سایت پشتیبان فنی سایت
    10:55 - 1402/11/02
    پاسخ دهید
    زنده باشید بزرگوارید آقای مهندس
میلاد
02:27 - 1402/11/16
پاسخ دهید
با سلام و خسته نباشید ممنون میشم درخصوص بند ۱۱ این دستورالعمل توضیح دهید. آیا منطور این است که به عنوان مثال ضرایب جزء فصول و تخفیف های مندرج در جداول ملاک پرداخت صورت وضعیت ها نیست؟ با تشکر
پدرام
14:32 - 1402/11/26
پاسخ دهید
سلام ضمن تشکر از شما بابت مقاله فوق یه سوالی برای من پیش اومده که در یکی از مناقصات موضوع چالش بود و هنوزم تعیین تکلیف نشده است. آیا پیمانکار می تواند آنالیز ی ارائه بده که ضریب بالاسری ا ون بیشتر از عدد اعلامی در کلیات فهرست بها باشه؟ یعنی پیمانکار بجای اینکه ضریب پیشنهادی را افزایش بده بیاد ضریب بالاسری در قسمت خرید ۱/۱۹ اعلام کنه؟
    پشتیبان فنی سایت پشتیبان فنی سایت
    22:42 - 1402/11/27
    پاسخ دهید
    با سلام و خداقوت از توجه شما سپاسگزاریم. ضرایب مندرج در فهرست بها در خصوص برآورد کاربرد دارد. معقوله پیشنهاد قیمت موضوع متفاوتی هست که نهایتا پیمانکار به جای ضریب، هزینه های مربوط را محاسبه نموده و در جدول ۴ پیشنهاد می دهد. بله ممکن است پیمانکاری به هر دلیل، هزینه هایی داشته باشد که وقتی به ضریب تبدیل می کنیم مثلا به ۱.۳۵ برسه... این پلوس ایجاد شده در ضریب پیشنهادی مستتر می شود. در نتیجه این موضوع امکان پذیر است، فقط امکان برنده شدن پیمانکار را کاهش می دهد.
علی ابیضی
14:16 - 1403/01/25
پاسخ دهید
با عرض سلام و خسته نباشید برای من یه سوالی پیش اومده بود در مورد یک مناقصه که برآورد اون بالاتر از حد نصاب بوده و برنده اول آنالیز قیمت تو پاکت ارائه نکرده بود و باتوجه به اینکه تو اسناد مناقصه صراحتا آنالیز بها خواسته بود ولی کارفرما به دلیل عدم جاگذاری جداول آنالیز بها تو اسناد توسط دستگاه مشاور نیازی به ارئه تجزیه بها نمی دونه و اون رو برنده می دونه و ما که برنده دوم هستیم و جداول رو هم ارائه کردیم به اسناد و بخشنامه ها استناد میکنیم قبول نمیکنه ممنونتون میشم اگه نظرتون رو در این مورد بیان بفرمائید. با تشکر
    پشتیبان فنی سایت پشتیبان فنی سایت
    12:22 - 1403/02/05
    پاسخ دهید
    با سلام و خداقوت این موضوع تخلف دستگاه اجرایی است و در صورتی که شکایت برای کمیسیون برگزاری مناقصه و نهادهای نظارتی مطرح شود، برنده اول را حذف خواهند کرد.
keyboard_arrow_up