انواع ارزیابی در مناقصات

مقالات مرتبط
دوره های پیشنهادی
مهندس محمد کرایلو

مقدمه

مطابق با قانون برگزاری مناقصات، انواع ارزیابی های مختف در زمان مناقصه در ماده ۲ برای ارزیابی شکلی، ماده ۱۲ برای ارزیابی کیفی مناقصه گران، ماده ۱۹ برای ارزیابی فنی و بازرگانی پیشنهادها و ماده ۲۰ برای ارزیابی مالی و برنده مناقصه، پیش بینی شده است. بدین جهت در این مقاله از سایت همیار مترور به توضیح انواع ارزیابی در مناقصات پرداخته و هرکدام را به تفصیل توضیح خواهیم داد.

انواع ارزیابی در مناقصاتانواع ارزیابی در مناقصات

–       ارزیابی شکلی در مناقصات

عبارت است از بررسی کامل بودن اسناد و امضای­ آن­ها، غیرمشروط و خوانا بودن پیشنهاد قیمت. در واقع اولین گام از انواع ارزیابی در مناقصات را ارزیابی شکلی می­توان دانست، در ارزیابی شکلی، پیش از آن­که به جزئیات پیشنهاد پیمانکاران وارد شویم، ابتدا از کامل بودن مدارک، امضای صاحبان امضای مجاز، خوانا بودن پیشنهاد قیمت، عدم وجود هر نوع نقص در مدارک و سایر موارد مشابه،‌ مطمئن می شوید.

مواردی که در این ارزیابی باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گیرد عبارت اند از: ( برگرفته از کتاب شرح قانون برگزاری مناقصات – ابراهیم اسماعیلی هریسی)

  • تسلیم پیشنهادها: در اسناد مناقصه آخرین مهلت مقرر برای تسلیم پیشنهادها قید می گردد، در این خصوص باید دقت داشت، پیشنهادات مورد بررسی، طی مهلت یادشده تسلیم شده اند یا خیر!
  • کامل بودن مدارک: در بسیاری از موارد دیده شده، مدارک بارگذاری شده توسط پیمانکاران کامل نبوده و برخی از مدارک ضمیمه اسناد نگردیده، بدین لحاظ ابتدا بایستی مدارک بارگذاری شده را بررسی کرد.
  • امضای مدارک: در بررسی امضای مدارک، نکته حائز به اهمیت این است که ابتدا بررسی شود،‌ تمام صاحبان امضای مجاز، مدارک را امضا نموده اند یا خیر و سپس امضای مدارک به طور کامل صورت پذیرفته شده یا برخی موارد امضا نگردیده اند؟
  • خوانا بودن پیشنهاد قیمت و غیرمشروط بودن آن: اصولا بایستی کلیه مدارک بارگذاری شده توسط پیمانکار، خوانا،‌ شفاف و قابل درک برای اعضای کمیسیون باشد. در خصوص پیشنهاد قیمت باید توجه داشت که قطعی باید قطعی اعلام گردد و مشروط کردن پیشنهاد قیمت به شروطی از جمله «اگر چنین باشد، این قیمت و اگر به شکل دیگری باشد، قیمت دیگر»، مورد پذیرش نمی باشد.
  • شرایط تضمین: در برخی موارد دیده می شود، جزئیات تضمین مورد نظر در مناقصه، از سوی پیشنهاد دهندگان به درستی تامین نشده و یا تضمین دارای ایراد و یا غیرمتعبر است، بدین جهت بایستی کنترل­های لازم توسط اعضای کمیسیون به­عمل آید.
  • بررسی شکلی جداول تجزیه بها: مطابق با بخشنامه ۱۲۳۲۵۷۹ با عنوان دستورالعمل نحوه ارائه تجزیه بها همراه با پیشنهاد قیمت، در صورتی که مناقصه در چارچوب دامنه کاربرد بخشنامه مزبور باشد، پیمانکار موظف به ارائه تجزیه بها براساس جداول ۶ گانه این بخشنامه است، تسلیم پیشنهادها به لحاظ تکمیل جداول بخشنامه، ضروری است.
  • بررسی شکلی جداول ضریب فصلی: مطابق با بخشنامه ۷۶۵۷۴ با عنوان دستورالعمل نحوه ارائه پیشنهاد قیمت توسط پیمانکاران به ترتیب فصل های فهرست بها، در صورتی که مناقصه در چارچوب دامنه کاربرد بخشنامه مذکور باشد، پیمانکار موظف به ارائه پیشنهاد قیمت براساس جداول الف، ب و ج می باشد، در نتیجه اعضای کمیسیون بایستی از تکمیل بودن جداول این بخشنامه نیز، اطمینان حاصل نمایند.
ادامه مطلب
۸ تخصص کارشناس امور پیمان ها

در نظر داشته باشید، انجام فرآیند ارزیابی شکلی برای تمام مراحل مناقصه الزامی بوده و بایستی این اطمینان حاصل شود که از نظر شکلی تمام الزامات لازم برای اسناد و مدارک، رعایت گردیده است.

هنگام گشایش پیشنهاد، در صورتی که هر یک از پیشنهادها، از نظر شکلی دارای ایراد مطابق با توضیحات فوق الذکر و این ایراد توسط اعضای کمیسیون احراز گردد، به استناد جز ۴ بند ب ماده ۱۸ قانون برگزاری مناقصات، پیش از ورود به سایر مراحل، آن پیشنهاد کنار گذاشته خواهد و مردود اعلام می شود.

–       ارزیابی کیفی در مناقصات

ارزیابی کیفی عبارت است از ارزیابی توان انجام تعهدات مناقصه‌گران که از سوی مناقصه‌گزار یا به تشخیص وی توسط کمیته فنی بازرگانی انجام می‌‌شود.

در واقع هدف از ارزیابی کیفی این است که آیا مناقصه گران، از صلاحیت لازم برای انجام کار برخوردار است یا خیر! اصلا مناقصه گر،  تجربه و دانش لازم برای انجام کار را دارد یا خیر!‌ و سوال مهم تر، آیا مناقصه گر از حسن سوابق مکفی برخوردار است یا خیر!!! نتیجتا در ارزیابی کیفی، مقصود ما بررسی صلاحیت و توانمندی مناقصه گران است.

در بند د از ماده ۹ قانون برگزاری مناقصات با عنوان فرآیند برگزاری مناقصات مقرر گردیده است: «ارزیابی کیفی مناقصه‌­گران در صورت لزوم»، سوالی که مطرح می­شود، بالاخره ارزیابی کیفی در تمام مناقصات اجباری است یا خیر؟

پاسخ این سوال را از ۲ دیدگاه مطرح می کنیم:

دیدگاه نخست: در ماده (۴) از آیین نامه ارزیابی کیفی مناقصه گران مقرر گردیده است:  «ارزیابی کیفی مناقصه گران در مناقصات دو مرحله ای از سوی دستگاه مرکزی و یا به تشخیص وی برعهده کمیته فنی – بازرگانی و در مناقصات یک مرحله ای از سوی مناقصه گزار و یا به تشخیص وی برعهده کمیته فنی – بازرگانی می باشد. بدین استناد  از صاحب­نظران بر این باورند که ارزیابی کیفی در تمام مناقصات باید در نظر گرفته شود.

ادامه مطلب
بیمه در قراردادهای پیمانکاری

دیدگاه دوم:  برخی نیز بر این عقیده هستند، به موجب بند (د) ماده ۹ قانون برگزاری مناقصات،‌ ارزیابی کیفی مناقصه گران منوط به تعیین نوع مناقصه موضوع بند (ب) همان ماده است. لذا در تمام مناقصات ارزیابی کیفی مناقصه گران موضوعیت ندارد و ارزیابی کیفی ففط در مناقصات دو مرحله ای (اعم از عمومی و محدود) ضرورت دارد.

از نظر نگارنده، ارزیابی کیفی در تمام مناقصات الزامی است.

  • عدم الزام به ارزیابی کیفی

لازم به ذکر است در موارد زیر نیز نیاز به ارزیابی کیفی مناقصه گران نیست:

  • براساس بندهای الف و ب ماده ۱۱ آیین نامه ارزیابی کیفی مناقصه گران، نیاز به ارزیابی کیفی برای مناقصات یک مرحله ای با مبلغ کمتر از ۲۰ برابر نصاب معاملات متوسط نمی­باشد و صرفا گواهی صلاحیت پیمانکاری کفایت می کند و در حکم ارزیابی کیفی است. این موضوع در حکم ارزیابی ساده می­باشد.
  • وجود فهرست کوتاه مناقصه گران صلاحیت دار که بیش از دو سال از تاریخ ارزیابی کیفی و تهیه فهرست کوتاه در رشته و پایه مربوط، نگذشته باشد. تهیه لیست کوتاه یکی از موضوعات عرف در سازمان های کارفرمایی است، در واقع دستگاه مناقصه گزار برای تهیه لیست کوتاه، ابتدا فراخوان زده، مناقصه گران اسناد ارزیابی کیفی را دریافت می کنند و مدارک مربوط را ارسال می کنند و سپس در صورتی که صلاحیت آن ها احراز شود، برای شرکت در مناقصات محدود برگزیده می­شوند.
  • مطابق با بند ج از ماده ۹ آیین نامه اجرایی بند الف ماده ۲۶ قانون برگزاری مناقصات، در صورتی که فهرست بلند را مرجعی به جز سازمان (دستگاه های مرکزی و سازمان های حرفه ای) تهیه کرده باشند، فهرست تهیه شده همان فهرست کوتاه تلقی شده و نیازی به ارزیابی کیفی مجدد نیست.
  • معیارهای ارزیابی کیفی
ادامه مطلب
ماده 29 شرایط عمومی پیمان (تفسیر و پرسش و پاسخ + ویدئو)

مطابق با (فصل سوم) از آیین نامه ارزیابی کیفی مناقصه گران،‌ معیارهای عمومی ارزیابی کیفی در کارهای پیمانکاری به شرح زیر مقرر گردیده است:

  • تجربه (سابقه اجرایی) و دانش در زمینه مورد نظر: ارزيابي تجربه پيمانكار (سابقه اجرايی) بر اساس اطلاعات مربوط به تعداد و نوع كارهاي مشابه انجام شده در رشته و زمينه كار در پنج سال گذشته تعيين مي‌شود. حداكثر امتياز در صورتي احراز مي‌شود كه چهار كار مشابه با حجم معادل يا بيشتر از موضوع مناقصه توسط پيمانكار اجرا شده باشد و براي مقادير كمتر، امتياز تجربه به‌تناسب كاهش مي‌يابد. در واقع در امتیازدهی در خصوص این موضوع،  مناقصه گزار فرضا پروژه ای برابر با ۵۰ میلیارد تومان را ملاک ارزیابی قرار می دهد و پیمانکار بایستی پروژه های مشابه خود را برای ارزیابی اعلام نماید، در صورتی که پروژه های گذشته پیمانکار با مبلغ ۵۰ میلیارد تومان باشد، امتیاز کامل توسط پیمانکار اخذ می­گردد و اگر کمتر باشد، به تناسب ارزش ریالی آن پروژه، امتیاز دهی می شود. فرضا اگر پروژه معرفی شده توسط پیمانکار ۲۵ میلیارد باشد، نیمی از امتیاز را دریافت خواهد کرد. در استعلام ارزيابي مناقصاتی كه مبلغ برآوردی آن­ها بيش از يكصد برابر مبلغ معاملات متوسط باشد، براي امتيازدهی تجربه می‌توان تعداد و حجم كارهای واجد امتياز را كمتر از موارد مذكور در بند « الف» اين ماده تعيين كرد.
  • حسن سابقه: براي تعيين امتياز حسن سابقه در كارهاي قبلی، اخذ اطلاعات حداكثر پنج سال گذشته شامل نشاني و مقام مطلع در دستگاه­های كارفرمايی، موضوع و مبلغ قراردادها و نام و نشانی دستگاه نظارت در آن قراردادها از طريق استعلام ضروری است. امتياز ارزيابی كارفرمايان كارهاي قبلی نسبت به مواردی نظير كيفيت كار، كفايت كادر فني و زمان‌بندی پروژه تعيين مي‌شود. بدین منظور پیمانکار لازم است از کارفرمایانی که با آن ها طی ۵ سال گذشته کار کرده، استعلام نماید، میانگین امتیاز ارزیابی کارفرمایان، امتیاز حسن سابقه پیمانکار را مشخص می سازد.
  • داشتن پروانه کار یا گواهی نامه های صلاحیت در صورت لزوم: پیمانکار موظف است برای انجام کار پروانه کار یا گواهی صلاحیت صادر شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور و یا سایر مراجع ذی ربط را به مناقصه گزار ارائه نماید. لازم به ذکر است،  یکی از مهم ترین گواهی­نامه هایی که در سال های اخیر مورد توجه کارفرمایان قرار می­گیرد،‌ گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران است که از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی صادر می­گردد.
ادامه مطلب
مبالغ مشروط در قراردادهای EPC

 

  • توان مالی متقاضی برای انجام کار در صورت لزوم: برای ارزیابی توان مالی پیمانکاران ماده ۱۹ آیین نامه اجرایی ارزیابی کیفی مناقصه گران را مطالعه نمایید.
  • تضمین کیفیت خدمات و محصولات: برای ارزیابی توان مالی پیمانکاران ماده ۲۸ آیین نامه اجرایی ارزیابی کیفی مناقصه گران موارد زیر را تصریح نموده است:

نظام تضمين كيفيت براساس گواهينامه‌های تضمين كيفيت نظير سری ISO 9000 يا ساير گواهينامه‌های معتبر كيفيت تعيين مي‌شود. در موارد خاصي كه گواهينامه‌هاي تضمين كيفيت موجود نباشد، بايد با توافق كارفرما و مناقصه‌گر روش­هايی نظير بيمه‌نامه يا بازرسی فنی حين ساخت پيش‌بينی شود.  در این مرحله، نحوه تضمین کیفیت محصولات و گارانتی، نحوه تامین خدمات پس از فروش (وارانتی)، چگونگی نصب، بسته بندی، حمل و … پر اهمیت می­باشد.

نکته مهم آن­که اگر مبلغ برآورد بیش از ۲۰ برابر نصاب معاملات متوسط باشد، نظام کیفیت و نحوه تضمین محصولات (گارانتی) و ظرفیت تولید نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

توصیه می­شود مناقصه گزار، برای امتیاز دهی هر یک معیارهای ارزیابی کیفی که بالاتر به آن اشاره شد، از روش وزنی استفاده نماید: بدین صورت که برای تضمین کیفیت خدمات و محصولات، امتیاز ۵، توان مالی، امتیاز ۳۵، تجربه،‌ امتیاز ۵۰، حسن سوابق، امتیاز ۱۰ و به همین ترتیب. نکته مهم آن است که معیار ارزیابی باید در اسناد مناقصه ذکر گردیده باشد. البته روش های دیگری برای امتیازدهی نیز وجود دارد که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

–      ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها

ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها، فرآیندی است که در آن مشخصات، استانداردها، کارایی، دوام و ویژگی های فنی بازرگانی پیشنهادهای مناقصه گران بررسی، ارزیابی و پیشنهاد قابل قبول برگزیده می شوند.

ادامه مطلب
همپوشانی تاخیرات

برخلاف ارزیابی کیفی که تمرکز آن بر مناقصه گر بود، در ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها، تمرکز بر پیشنهاد مناقصه گران می­باشد.

فرض نمایید بیمارستانی قصد یک دستگاه سونوگرافی جدید تهیه نماید، معیارهایی از جمله کیفیت تصویر، قابلیت و امکانات دستگاه، گواهی نامه ها و مجوزهای محصول، ساخت کشور و اعتبار برند، زمان تحویل، تطابق با فناوری های جدید و … از معیارهایی هست که برای مناقصه گزار بسیار پر اهمیت است. در چنین مناقصاتی، صرفا قیمت تعیین کننده برنده ی مناقصه نبوده، بلکه ممکن مناقصه گر با پیشنهادی که امتیاز بالاتری در مرحله ارزیابی فنی بازرگانی می­گیرد، ولو اینکه مبلغ بالاتری نیز پیشنهاد داده است، برنده مناقصه شود.

در مناقصات دو مرحله ای، مناقصه گزار موظف است براساس معیارها و روش های اعلام شده در اسناد مناقصه، ارزیابی کیفی مناقصه گران و ارزیابی فنی و بازرگانی پیشنهادها را انجام و اعلام نماید. در نتیجه انجام ارزیابی فنی و بازرگانی پیشنهاد در مورد مناقصات دو مرحله ای، الزامی است.

در واقع در مناقصات عمومی دو مرحله، پس از بررسی ارزیابی شکلی و پس از آن­که نتایج ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها مشخص شد، در صورتی که مناقصه گر امتیاز لازم را اخذ نماید، پاکت (ج) یا همان پاکت قیمت توسط مناقصه گزار باز می شود، و با تاثیر دادن امتیاز اخذ شده از مرحله ارزیابی فنی بازرگانی، قیمت تراز شده مشخص شده و مناقصه گری که کمترین قیمت تراز شده را ارائه نماید، برنده مناقصه اعلام ­می­شود.

 البته در برخی از مناقصات یک مرحله ای نیز، ارزیابی فنی بازرگانی در نظر گرفته می­شود، اما تاثیر آن در قیمت لحاظ نمی­شود. در واقع در مناقصات یک مرحله ای، ارزیابی فنی بازرگانی در راستای رد یا قبول پیشنهادها استفاده می­شود.

ادامه مطلب
تعدیل در قراردادهای پیمانکاری

نکته طلایی و بسیار مهم آن­که، هرگونه ارزیابی فنی بازرگانی پیشنهادها و تعیین نتایج آن، تنها پیش از گشودن پیشنهاد­های قیمت مجاز است و در صورتی که مناقصه گر در ارزیابی فنی بازرگانی پذیرفته نشده و امتیاز لازم را کسب نکرده، پاکت پیشنهاد قیمت اش نباید باز گردد و پاکت قیمت به مناقصه گر بازگردانده می شود. بدیهی است در صورتی که حداقل امتیاز توسط مناقصه گر کسب گردیده باشد، امتیاز مربوط در نظر گرفته شده و سایر فرآیندهای مناقصه صورت می­پذیرد.

–    ارزیابی مالی

ارزیابی مالی عبارت است از فرآیندی که در آن مناسب­ترین قیمت به شرح مندرج در ماده ۲۰ قانون برگزاری مناقصات، از بین پیشنهادهایی که از نظر فنی و بازرگانی پذیرفته شده اند، برگزیده می­شود.

در واقع در ارزیابی مالی مشخص می­شود آیا قیمت پیشنهادی ارائه شده توسط پیمانکار، متناسب ترین قیمت پیشنهادی است یا خیر!‌ در نظر داشته باشید منظور از متناسب ترین قیمت، پایین تر قیمت پیشنهادی نیست، بلکه پیشنهادی است که در آن سه عامل قیمت، کیفیت و زمان به صورت توام و در حالت بهینه در نظر گرفته شده باشد.

در این خصوص ماده ۲۰ قانون برگزاری مناقصات مقرر کرده است: هنگام ارزیابی مالی، مناقصه‌گری که مناسب‌ترین قیمت حائز شده باشد، به‌عنوان برنده اول اعلام خواهد شد و برنده دوم در صورتی اعلام می‌شود که تفاوت قیمت پیشنهادی وی با برنده اول، کم‌تر از مبلغ تضمین باشد.

روش ارزیابی مالی باید در اسناد مناقصه به صورت مشروح با ذکر نحوه تأثیرگذاری ارزیابی فنی بازرگانی بر قیمت اعلام شود.

منابع 

  • قانون برگزاری مناقصات
  • آیین نامه اجرایی بند ج ماده ۱۲ قانون برگزاری مناقصات
  • آیین نامه اجرایی بند الف ماده ۲۶ قانون برگزاری مناقصات
  • کتاب شرح قانون برگزاری مناقصات (ابراهیم اسماعیلی هریسی)
  • پکیج جامع امور قراردادها از موسسه همیار مترور
  • تجربیات مهندس محمد کرایلو
ادامه مطلب
خسارت دیرکرد در پرداخت ها در قراردادهای سرجمع

 

مقالات مرتبط
دوره های پیشنهادی
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است
keyboard_arrow_up