۳ استراتژی شرکت در مناقصات توسط پیمانکاران
موضوع آنالیزبها و پیشنهاد قیمت مناقصات برای پیمانکاران، علاوه بر آنکه نقش کلیدی و موثر در سودده یا زیان ده شدن پروژه را برعهده دارد. در سال های اخیر به معضلی برای بدنه پیمانکاری کشور تبدیل شده است. موضوعات مربوط به ضرایب پیشنهادی نامتناسب، پیشنهاد مینوس در برخی از مناقصات، برنده شدن در مناقصه به هر قیمت و … جز اصلی ترین مشکلات روز پیمانکاران برای شرکت در مناقصات می باشد.
اما در این مقاله از سایت همیار مترور قصد نداریم موضوعات فوق را تحلیل نموده بلکه باتوجه به شرایط روز کشور و عملکرد پیمانکاران در مناقصات، 3 استراتژی اصلی پیمانکاران برای برنده شدن در مناقصات را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
استراتژی مناقصات:
استراتژی شماره1 در مناقصات . روی Claim حساب باز کنید!
یکی از آخرین استراتژی های شرکت های رتبه 1 و 2 برای شرکت و برنده شده در مناقصات، به شرح زیر می باشد:
مبلغ برآورد هزینه اجرای کار را 100 میلیارد فرض نمایید.
حداقل مبلغ متناسب پیشنهادی را 160 میلیارد فرض نمایید.
در بسیاری از مناقصه ها ، شرکت های پیمانکاری به جهت برنده شدن در مناقصه ، مبلغ پیشنهادی را براساس مبلغ کف دامنه، منطبق نموده تا شانس برنده شدن را به حداکثر برسانند.
در این مثال، مبلغ کف دامنه را 150 میلیارد فرض نمایید.
در این صورت پرسش مهمی مطرح می گردد؛ با عنایت به این که قیمت پیشنهادی پیمانکار از مبلغ حداقل متناسب پیشنهادی نیز 10 میلیارد کمتر است! این 10 میلیارد چگونه جبران خواهد شد!!؟
در پاسخ باید گفت، استراتژی پیمانکار در چنین حالتی بر مبنای استفاده از ظرفیت ادعا (Claim) بسته شده است و به زبان ساده تر، 10 میلیارد کسری، از طریق ادعا (Claim)، جبران خواهد شد.
نکته: شاید برایتان جالب باشد که 80 درصد از درآمد مهندسان مشاور از حوزه ی نظارت تأمین میشود! از این رو چه کارفرما باشید و چه حتی مهندس مشاور بهتر است که در مورد تمامی ابعاد آن مثل حق الزحمه اطلاعات کافی ای داشته باشید. «دوره ی جامع حق الزحمه نظارت یکپارچه» میتواند به شما در این زمینه کمک شایانی کند.
استراتژی شماره2. تامین جریان نقدینگی در ابتدای پروژه!
برخلاف مناقصات سال های قبل تر (اوایل سال های 90 و قبل از آن)، امروزه پیمانکاران به جهت تقویت جریان نقدینگی علاقه مند هستند، مبالغ تعدیل بیشتری را در همان ابتدای پروژه دریافت نمایند.
در مناقصه های مربوط به اوایل سال های 90 و ماقبل آن، پیمانکاران از استراتژی زیر استفاده می نمودند؛
مبلغ پیشنهادی تجهیزاتی همچون دیزل ژنراتور و تجهیزات مشابه که معمولا در انتهای پروژه تامین می شود، با رقم پایه بالاتری در مناقصه آنالیز و پیشنهاد می گردد، دلیل این امر این بود که رشد شاخص های تعدیل در پایان پروژه، عموما بیشتر بوده و به واسطه رقم پایه بالاتر این تجهیزات و به طبع رشد چشمگیر ضریب تعدیل، مبلغ تعدیل بیشتری برای پیمانکار حاصل می شد.
اما باتوجه به کمبود نقدینگی در پروژه ها، تامین نقدینگی برای پروژه های قبلی (نون قرض دادن بین پروژه ها در شرکت)، استراتژی پیمانکار به این شکل هست که رقم پایه اقلام ابتدای پروژه را بالاتر در نظر گرفته و به طبع، تعدیل بیشتری را دریافت نمایند تا جریان نقدینگی شرکت، شرایط بهتری داشته باشد.(پیشنهاد مطالعه: دوره جامع نرم افزارهای متره و برآورد)
نکته: موضوع قرارداد در پروژه های عمرانی، موضوع بنیادی و حائز به اهمیت برای ارکان مثلث پروژه (کارفرما،پیمانکار و مشاور) می باشد. تهیه اسناد قرارداد در زمان مناقصه توسط مشاور و کارفرما و بررسی همان اسناد توسط پیمانکار، در موفقیت و پیشبرد پروژه های عمرانی بسیار موثر است.
از این رو قراردادها میتواند مسائل حیاتی ای برای طرفین پیمان به شمار آید؛ موسسه ی همیار مترور مفتخر است که با ارائه ی یک پکیج جامع با عنوان «دوره جامع امور قراردادها» شما را در این زمینه یاری کند.
استراتژی شماره3. برآورد اشتباه مشاور، یک فرصت برای پیمانکاران
یکی دیگر از استراتژی های شرکت در مناقصه توسط پیمانکار، باتوجه به برآورد اشتباه در پروژه ها پایه ریزی می گردد.
در شرایطی که فرضا عملیات خاکی در پروژه با تقریب، متره گردیده و احتمالا افزایش مقادیر آن باتوجه به پیش بینی پیمانکار، وجود دارد، مبلغ ردیف های عملیات خاکی توسط پیمانکار، بیش از حالت معمول در نظر گرفته شده و این مبلغ مازاد به صورت تخفیف در سایر عملیات های اجرایی توزیع می شود. بدین ترتیب با ابلاغ افزایش مقادیر، مبلغ بالاتری نصیب پیمانکار خواهد گردید.
فرض نمایید از بابت هر مترمکعب عملیات خاکی، مبلغ واقعی آنالیز شده 50 هزار تومان می باشد.
اما پیمانکار باتوجه به شرایط فوق، مبلغ 70 هزار تومان را آنالیز و پیشنهاد قیمت می دهد.
مابه التفاوت مبلغ 70 هزار تومان به 50 هزار تومان، بایستی در سایر ردیف ها به صورت تخفیف دیده شود.
در این صورت است که پیمانکار، با ابلاغ افزایش مقادیر برای عملیات خاکی، مبلغ بالاتری را دریافت خواهد نمود.
در سالهای اخیر با توجه به تغییراتی که در سیستم پروژه ها و همچنین بهای سازمان برنامه و بودجه ی دفترهای فنی رخ داده است اهمیت کارشناس دفتر فنی به طرز بالایی افزایش یافته است؛ از همین رو بهتر است که با تکمیل توانایی هایتان به عنوان یک مهندس مترور تمام عیار آنچه که شرکت ها و بازار از شما انتظار دارند بدرخشید؛
«دوره جامع مترور حرفه ای» از موسسه ی همیار مترور میتواند شما را از 0 تا 100 یاری کند.
منابع؛
تجربیات مهندس محمد کرایلو