پیمان های سرجمع و هر آنچه باید در مورد قرارداد سرجمع بدانید!
یکی از موضوعاتی که بسیاری از افراد اطلاع چندانی از آن ندارند موضوع پیمان های سرجمع و قرارد سرجمع است . آیا شما در این مورد اطلاع دارید و میدانید که هر کدام از این مفاهیم به چه موضوعاتی اشاره میکنند ؟ ما در این مقاله از سایت همیار مترور قصد داریم به طور کامل به موضوع پیمان های سرجمع و قرارداد سرجمع بپردازیم و این موضوع را مورد بررسی قرار بدهیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا به طورکامل به این موضوع مسلط شوید بهتر است در ابتدای مقاله به سراغ تاریخچه پیمان های سرجمع برویم و بعد به سایر بخش های مربوط به قرارداد سرجمع اشاره کنیم!
تاریخچه پیمان های سرجمع و قرارداد سرجمع :
قراردادهای سرجمع در یک بیان ساده شبیه به قراردادهای مترمربعی است، در واقع در این شیوه قرارداد، پیمانکار باتوجه به نقشه ها و مشخصات فنی منضم به پیمان که در زمان مناقصه در اختیار او قرار دارد، مبلغی را برای انجام کار پیشنهاد می نماید، نکته مهم این است که تا زمانی که نقشه ها و مشخصات فنی نسبت به اسناد اولیه در زمان مناقصه تغییر نکند، پیمانکار با همان مبلغ اولیه پیشنهادی، باید کار را به اتمام برساند.
(پیشنهاد مطالعه: دوره جامع دستورالعمل جبران افزایش نرخ ارز)
عموما تیپ قراردادهای مترمربع را با بخشنامه شماره ۲۰۰۰ می شناسیم. در این بخشنامه استفاده از ساختار متر مربع زیر بنا برای ساختمان های حداکثر تا ۲۰۰۰ متر مربع الزامی دانسته شده است.
پس از آن، در بخشنامه شماره ۱۴۲۸۲۵ با عنوان انعقاد پیمان با نرخ متر مربع زیر بنا، ضمن ابطال بخشنامه قبلی، انعقاد پیمان با ساختار متر مربع زیر بنا برای ساختمان های تا ۱۰٫۰۰۰ متر مربع الزامی شناخته شده است.
بعد از مدت ۴ سال بخشنامه ای با عنوان انعقاد پیمان اجرای کارهای ساختمانی به صورت سرجمع به شماره ۶۴۰۵ در تاریخ ۰۴/۰۲/۱۳۸۹ با حفظ سقف ۱۰٫۰۰۰ متر، جایگزین بخشنامه قبلی و قراردادهای تیپ مترمربع زیربنا، با تغییرات پراهمیتی به قراردادهای سرجمع شناخته شد.
در این بخشنامه البته برای کارهای بالای ۶۰۰۰ متر مربع، امکان عدم استفاده از بخشنامه در نظر گرفته شده است.
نهایتا بخشنامه شماره ۱۲۹۹۱۸۸/۹۶ مورخ ۰۴/۰۵/۱۳۹۶ با حفظ عنوان، جایگزین بخشنامه قبلی سرجمع شد و در این بخشنامه، سقف الزام متراژ به ۴۰۰۰ متر مربع کاهش یافت.این بخشنامه با عنوان سرجمع جدید مطرح شده است.که در این مقاله هدف ما بررسی بخش نامه انعقاد پیمان اجرای کارهای ساختمانی به صورت سرجمع (جدید) می باشد.
تفاوت قراردادهای سرجمع با قراردادهای فهرست بهایی:
تفاوت اصلی قرارداد سرجمع و فهرست بهایی در نحوه پرداخت و صورت وضعیت نویسی می باشد.
در پیمان ها برپایه فهرست بها، ابتدا براساس نقشه ها و مشخصات فنی، برآورد هزینه اجرای کار توسط مهندس مشاور یا واحد تهیه کننده برآورد تهیه می گردد، پیمانکار نیز براساس نقشه ها و مشخصات فنی اقدام به پیشنهاد قیمت برای شرکت در مناقصه می نماید. پس از آن در حین پروژه، هر عملیات اجرایی که مطابق با نقشه های اجرایی، مشخصات فنی و دستورکارها توسط پیمانکار صورت پذیرد، باتوجه به ردیف های فهرست بهای منضم به پیمان و اعمال ضرایب برآوردی و پیشنهادی پیمانکار، پرداخت خواهد شد.
در این نوع قراردادها، حتی اگر عملیاتی در نقشه های اجرایی پیش بینی شده باشد اما در برآورد هزینه اجرای کار لحاظ نگردیده باشد و پیمانکار عملیات مربوط را انجام دهد، پرداخت به پیمانکار صورت خواهد پذیرفت.
اما در پیمان ها برپایه قراردادهای سرجمع، پس از آنکه برآورد هزینه اجرای کار براساس نقشه ها و مشخصات فنی، توسط مهندس مشاور یا واحد تهیه کننده برآورد تهیه گردید، جدولی با عنوان ساختار شکست که برمبنای وزن ریالی هر فعالیت، تشکیل می گردد برای پرداخت صورت وضعیت های پیمانکار در نظر گرفته می شود.
با این تفاوت که در قراردادهای سرجمع، پیمانکار براساس نقشه ها و مشخصات فنی بدون هیچگونه توجهی به برآورد هزینه اجرای کار، پیشنهاد قیمت خود را به صورت اصطلاحا مقطوع محاسبه و اعلام می نماید. نکته مهم این است که اگر در حین قرارداد، در نقشه ها و مشخصات فنی نسبت به اسناد اولیه تغییراتی ایجاد نگردد، همان مبلغ مقطوع پیشنهادی پیمانکار در نهایت ملاک پرداخت قطعی خواهد بود و البته در صورتی که عملیاتی در نقشه های اجرایی پیشبینی شده باشد اما در برآورد هزینه اجرای کار لحاظ نشده باشد، اضافه پرداختی به پیمانکار صورت نخواهد گرفت و ملاک نرخ پیمان است.
دلایل استفاده از بخشنامه سرجمع:
- تسهیل و تسریع در امور اجرایی کارهای ساختمانی در مرحله مناقصه
- مشخص بودن قیمت تمام شده پروژه در صورت تکمیل بودن نقشه ها
- ساختار پرداختی راحت تر در خصوص تهیه و پرداخت صورت وضعیت های پیمانکار
دامنه کاربرد بخشنامه سرجمع:
- برای کارهای ساختمانی با سطح زیربنای حداکثر ۴۰۰۰ مترمربع الزامی است.
- در صورت صلاحدید دستگاه اجرای برای ساختمان با سطح زیربنای بیشتر از ۴۰۰۰ متر مربع نیز می توان از این روش استفاده نمود.
- انعقاد کارهای نیمه تمام (در مرحله سفت کاری ) پس از تایید شورای فنی استان (اعتبار استانی) و یا تایید امور نظام فنی اجرایی (اعتبار ملی) از این روش مستثنی می باشد.
- انعقاد کارهای صرفا محوطه سازی ، تعمیراتی ، مرمتی و نیز کارهایی که درآنها مجموع برآورد ابنیه، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات برقی، کمتر از 25 درصد برآورد کل کار باشد از این دستورالعمل مستثنی می باشد.
دلیل مستثنی دانستن کارهای محوطه سازی، تعمیراتی و مرمرتی در پیمان های سرجمع چیست؟
دلیل این امر این است که در این دست کارها و عملیات های اجرایی مرتبط، عمدتا فعالیت های اجرایی مشخص نیست، برای مثال در کارهای مرمرتی در حین عملیات ممکن است شرایطی ایجاد شود که با شرایط پیش بینی شده در زمان انعقاد قرارداد، مطابقت نمی نماید و یا در کارهای صرفا محوطه سازی، برای مثال ممکن است پیمانکار با رفتن به اعماق خاک با شرایطی برخلاف شرایط پیشبینی شده در زمان مناقصه روبرو گردد و به واسطه اینکه این نوع پیمان ها، برای زمانی کاربرد دارد که نقشه ها، مشخصات فنی و همچنین عملیات اجرایی قابل پیش بینی بوده و پیشنهاد قیمت متناسب با شفاف بودن موارد پیشگفته ارائه می شود، در نتیجه این روش انعقاد قرارداد برای موارد یادشده، مستثنی شده است.
نکات قبل انعقاد قرارداد از جانب مهندس مشاور و دستگاه اجرایی در پیمان های سرجمع:
- این دستورالعمل از نوع گروه اول و از تاریخ 1/7/1396 لازم اجرا می باشد.
- در صورت تامین نشدن زمین و محل اجرای پروژه، نقشه ها، نبود حداقل 30 درصد اعتبار هزینه کل در حساب دستگاه مناقصه گزار قبل از برگزاری مناقصه و پیش بینی نشدن اعتبار لازم در بودجه سنواتی، انعقاد پیمان (حتی به روش پرداخت براساس فهرست بها ) مجاز نیست و تخلف محسوب می شود .
در رابطه با وجود حداقل 30 درصد اعتبار هزینه کار در حساب دستگاه مناقصه گزار قبل از برگزاری مناقصه، هریک از موارد ذیل به تنهایی و یا توام می تواند این الزامات را تامین نماید:
- اوراق مالی اسلامی با سررسید تا دوسال پس از آخرین مهلت ارایه پیشنهاد در مناقصه
- وجه نقد
در خصوص موضوع وجود حداقل 30 درصد اعتبار در بخشنامه 344656/1400 که در تاریخ 24/07/1400 ابلاغ شده است برای پیمان هایی که ارجاع کار آن بعد از ابلاغ بخشنامه 344656/1400 و اعتبار آن صرفا از محل بودجه سال 1400 تامین شده باشد، شروط زیر هر یک به تنهایی و یا تواما می تواند وجود حداقل 30 درصد اعتبار را تامین نماید؛
- اوراق مالی اسلامی با سررسید تا سه سال پس از آخرین مهلت ارایه پیشنهاد در مناقصه
- وجه نقد
- در صورتی که کارفرما محل زمین مشخص شده در اسناد و مدارک پیمان را تغییر دهد، با درخواست پیمانکار خاتمه پیمان مطابق با ماده 48 شرایط عمومی پیمان، می تواند حاکم گردد.
- باتوجه به اینکه این نوع پیمان ها برای تسهیل و تسریع در امور اجرایی کارهای ساختمانی در نظر گرفته شده است در صورت قصور مهندس مشاور در ارائه خدمات در زمینه تهیه نقشه های ناقص یا اشتباه، برآورد اجرای کار یا ساختارشکست نادرست، عدم تعیین مشخصات فنی، تنظیم و تکمیل پیوست های پیمان، مغایرت بین جدول ماده 12 پیمان با نقشه های اجرایی، به نحوی که موجب آسیب و خسارت به پروژه گردد، ضمن محفوظ بودن حق کارفرما در پیگیری حقوق از دست رفته از دیگر مراجع ذی صلاح، قصور مشاور باید در چارچوب دستورالعمل نحوه رسیدگی به تخلفات انتظامی (حرفه ای) مشاوران رسیدگی شود.
در برخی از پروژه ها نیز دیده شده است که کارفرما باتوجه به وجود نقشه های همسان در پروژه های سابق، از همان نقشه ها استفاده نموده و مهندس مشاور برای ارائه خدمات انتخاب نمی گردد، در چنین شرایطی که صرفا به دلیل وجود نقشه های همسان، مشاور در اجرای پروژه حضور نداشته باشد، مسئولیت انجام وظایف مهندس مشاور که عدم اجرای آن موجب آسیب و خسارت به پروژه گردد، برعهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی است.
- مدت واقعی و قابل اعمال برای انجام کار باید با توجه به شرایط محل کار، منطقه مربوط، فصل شروع، حجم عملیات و نوع کار تعیین و در اسناد مناقصه درج گردد. این مدت حداکثر 30 ماه می باشد.
- مبلغ پیش پرداخت برحسب درصدی از مبلغ اولیه پیمان براساس مفاد آخرین دستورالعمل ابلاغی که در زمان اسناد ارجاع کار نیز مشخص شده است، نوشته می شود.
- درصورت عدم تعیین درصد مشخص در این اسناد، متوسط بازه تعیین شده در دستورالعمل ملاک عمل خواهد بود که براساس آیین نامه تضامین معاملات دولتی مصوبه 123402 مورخ 1394، این بازه از 15 تا 25 درصد مبلغ اولیه پیمان است.
(پیشنهاد مطالعه: دوره ی جامع حق الزحمه نظارت یکپارچه)
آیا دستگاه اجرایی می تواند پرداخت پیش پرداخت را از قرارداد حذف نماید و پرداختی بابت پیش پرداخت نداشته باشید؟
الزامی بودن پیش بینی پیش پرداخت در قراردادها
اسناد برآورد و ارجاع کار در پیمان های سرجمع؛
- مهندس مشاور براساس نقشه ها و مشخصات فنی، براساس آخرین فهرست بهای واحد پایه، با در نظر گرفتن اقلام احتمالی ستاره دار، ضرایب متعلقه و هزینه تجهیز و برچیدن کارگاه، برآورد هزینه اجرای کار را تهیه می نماید. (مشابه قراردادهای فهرست بهایی)
- باتوجه به اینکه ملاک پرداخت قطعی به پیمانکار جدول بند الف ماده 12 می باشد، مشاور موظف است براساس نقشه های اجرایی، سطح زیربنا را به شرح موارد زیر اندازه گیری و در جدول مربوط درج نماید.
جدول بند الف ماده 12 (ملاک پرداخت قطعی)
نحوه اندازه گیری سطوح زیربنا در پیمان های سرجمع:
- سطوح زیربنای هر ساختمان (به تفکیک هر طبقه) براساس تصویر افقی سقف ها (پشت تا پشت) اندازه گیری می شود، بازشوهای واقع در سقف با تصویر افقی بیش از 3 مترمربع، جز زیربناء به حساب نیامده و پیش آمدگی سقف ها جز زیربناء محسوب می شود.
نحوه محاسبه راه و پله برای پیش بینی سطوح زیربنا به چه شکل است؟
باتوجه به اینکه مجموع بازو رفت و برگشت راه و پله، یک تصویر افقی میسازد در نتیجه تصویر افقی راه پله در هر طبقه ملاک اندازه گیری خواهد بود.
نحوه محاسبه سطوح آسانسور در طبقات برای پیش بینی در سطوح زیربنا به چه شکل است؟
سقف آخر برای آسانسور جز زیربنا محسوب می شود برای سایر طبقات بایستی بررسی گردد که بازشوهای واقع در سقف (بازشو آسانسور) در صورتی که با تصویر افقی بیش از 3 مترمربع، باشد، جز زیربناء به حساب نمی آید.
- تمام عناصر دیوارهای محوطه و حصارها با هر ارتفاع به متر طول اندازه گیری می شود.
در صورت وجود دیوار با مشخصات مختلف نسبت به یکدیگر، باتوجه به نقشه های اجرایی و مشخصات فنی، تیپ بندی به صورت مجزا انجام شده و در جدول فوق لحاظ می گردد.
- سطوح محوطه به صورت سطح واقعی آن اندازه گیری و مترمربع محاسبه می شود.
ضروری است کارفرما محاسبه سطوح را که در جدول ماده 12 درج نموده است، به طور شفاف متناسب با نقشه های اجرایی (با ارائه کروکی و مساحت بخش های مختلف که در محاسبه سطح زیربنای طبقه موثرند) در این پیوست، تنظیم و ضمیمه اسناد و مدارک مناقصه و پیمان نماید.
تهیه و تنظیم ساختار شکست کار در پیمان های سرجمع و قرارداد سرجمع؛
در پیمان های سرجمع یکی از اسناد مهمی که در زمان برآورد هزینه اجرای کار بایستی ضمیمه اسناد مناقصه گردد، ساختار شکست و تعیین درصدهای ریالی فعالیت هاست.
ساختار شکست کار یا (WBS) که مخفف اصطلاح Work Breakdown Structure می باشد، در واقع ساختاری است که توسط آن عملیات های اجرایی پروژه به صورت سلسله مراتبی مرتب گردیده و نمایانگر فعالیت های پروژه می باشد.
در واقع با استفاده از ساختار شکست کار، فرآیندها و فعالیت هایی تحویل شدنی در پروژه مشخص می گردد.
برای مثال در پروژه ای ساختمانی مراحل کلی کار شامل، تجهیزکارگاه، خاکبرداری، فونداسیون، اسکلت، سقف سازی و … می باشد در واقع مراحل فوق، مراحل کلی اجرای کار است که هرکدام به فعالیت های کوچکتری تقسیم بندی می گردد، برای مثال مرحله اجرای فونداسیون شامل اجرای بتن مگر، آرماتوربندی فونداسیون، قالب بندی و بتن ریزی می باشد که در ساختار شکست کار همانند تصویر زیر پیشبینی می گردد.
نمونه یک ساختار شکست در پیمان های سرجمع
مهندس مشاور پس از تعیین مبلغ ریالی هر فعالیت برای هر یک از ساختمان ها و کارهای اجرایی خارج از ساختمان (محوطه، حصار کشی و ..) به تفکیک هر فعالیت، ساختارشکست کار را مطابق با توضیحات زیر تهیه و تنظیم می نماید.
- عملیات اجرایی، براساس ترتیب واقعی انجام کار شکسته شده و ریزفعالیت ها در قالب سرفصل های مشخص شده در برنامه زمانی کلی معلوم و کدگذاری شوند.
نمونه از تفکیک عملیات اجرایی یک کار مشخص برپایه شکست کار و مشخص شدن ریزفعالیت ها.
- با استفاده از فهارس بهای واحد پایه و ضوابط مربوط، برآورد هزینه اجرای کار تهیه شود؛ در واقع روش تهیه برآورد همانند پروژه های فهرست بهایی می باشد بدین صورت که هر فعالیت اجرایی متناسب با ردیف مرتبط آن در فهرست بها و براساس مقدار آن در نقشه های اجرایی، مورد متره و برآورد قرار گرفته و مبلغ برآورد هر کدام از فعالیت ها و مبلغ برآورد کل پروژه مشخص می گردد.
- برای تهیه ساختار شکست، پس از تعیین ریزفعالیت ها و مبلغ هر کدام، لازم است ستون درصد در جدول ساختار شکست تعیین گردد؛ این درصد، درصد وزنی ریالی است و برای محاسبه آن کافیست، مبلغ برآورد هر فعالیت را به مبلغ برآورد هزینه اجرای کار، تقسیم نمود و درصد هر فعالیت را محاسبه کرد.
نکته مهم آن است که این درصد برای هر فعالیت نباید از 8 درصد برآورد هزینه اجرای کار بیشتر شود.
تبصره؛ تنها برای اقلامی از تاسیسات برقی و یا مکانیکی که به صورت یکجا و غیرقابل تفکیک باشد، تعیین فعالیت ها با وزن بیشتر از سقف تعیین شده، مجاز است، این اقلام در تاسیسات برقی و یا مکانیکی همانند چیلر، فن کویل و … می باشد.
- جمع مبلغ ریالی تمام فعالیت ها، باید مساوی با برآورد هزینه اجرای کار باشد.
- جدول ساختار شکست باید به نحوی تهیه و تدوین شود که مبلغ برآورد ریالی، فصول و فهرست بهای متناظر با هر فعالیت در ساختار شکست مشخص گردد.
- در صورتی که در فعالیتی، چند فصل از فهرست بهای رشته مربوط وجود داشته باشد، فصل متناظر با آن فعالیت، فصلی است که از نظر ریالی، بیشترین وزن را برآورد ریالی آن فعالیت تشکیل دهد.
برای مثال فعالیتی با عنوان اتصالات، جوشکاری و ضد زنگ که در فصل های 9 و 25 فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه، دارای ردیف می باشد، برای تعیین فصل متناظر این فعالیت، بایستی وزن برآورد ریالی هر کدام از موارد یاد شده (اتصالات، جوشکاری و ضد زنگ) را مورد محاسبه و قرارداد و فصل مرتبط با فعالیتی را که بیشترین وزن را در برآورد ریالی دارد، فصل متناظر در نظر گرفت، که برای مثال در چنین حالتی وزن ریالی اتصالات و جوشکاری که مرتبط با فصل 9 فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه می باشد، بیشتر بوده در نتیجه فصل متناظر، فصل 9 می باشد.
- درصدهای ریالی براساس برآورد منضم به پیمان تهیه می گردد و با درج در جدول ساختار شکست، به عنوان یکی از اسناد مناقصه به اطلاع مناقصه گران رسانده می شود.
نمونه ای از ساختار شکست کار در پیمان های سرجمع
نمونه ای از ساختار شکست کار در پیمان های سرجمع
تهیه و تنظیم مشخصات فنی خصوصی و وندور لیست در پیمان های سرجمع؛
باتوجه به اینکه در پیمان های سرجمع، پیمانکار براساس نقشهها و مشخصات فنی کار پیشنهاد قیمت خود را ارائه نموده، پیش بینی مشخصات فنی خصوصی صحیح و وندور لیستی جامع از وظایف اولیه مهندس مشاور می باشد.
نوع و مشخصات کامل مصالح و تجهیزات مصرفی در کار باید در مشخصات فنی خصوصی منضم به پیمان ذکر شود. این مشخصات فنی باید از نقشه ها و مشخصات فنی منضم به پیمان استخراج شود و در صورت تناقض، الویت با مشخصات درج شده در نقشه های یادشده می باشد.
در صورتی که مشخصات فنی برخی از مصالح و تجهیزات در نقشه ها مشخص نبوده اما در مشخصات فنی خصوصی منضم تعیین شده باشد، این مشخصات مبنای عمل می باشد.
نکات قبل انعقاد قرارداد از جانب پیمانکار در پیمان های سرجمع و قرارداد سرجمع :
در پیمان های سرجمع، پیمانکار موظف به ارائه پیشنهاد قیمت براساس جزئیات نقشه های منضم به پیمان و مشخصات فنی عمومی و خصوصی می باشد.
برآورد ارائه شده در اسناد مناقصه به عنوان فهرست بهای منضم به پیمان، جز اسناد پیمان محسوب می شود و استناد به مقادیر آن (به جز در تبصره بند ب 18)، حقی برای طرفین پیمان ایجاد نمی کند.
به مهندسان پیمانکار تاکید می گردد در پیمان های سرجمع، به هیچ وجه و به هیچ وجه به برآورد مهندس مشاور تکیه نکنند و براساس برآورد پیشنهاد قیمت خود را ارائه نمایند، برای اطلاعات بیشتر ویدیو زیر را با دقت مشاهده نمایید.
در صورتی که انجام بخشی از کار، نقشه ها و جزئیات اجرای منضم به پیمان نباشد، رفتار قراردادی به چه صورت می باشد؟
در پیمان های سرجمع، پیمانکار موظف به ارائه پیشنهاد قیمت برپایه تجزیه بهای کار براساس ضوابط بخشنامه شماره 1232579/96 مورخ 31/03/1396 یا اصلاحیه های بعدی می باشد.
در پیمان های سرجمع جدید، پیش بینی تعدیل در پیمان ضروری است و قرارداد سرجمعی که فاقد تعدیل منقعد گردد، تخلف دستگاه اجرایی می باشد، در نتیجه پیمانکاران در زمان پیشنهاد قیمت به این نکته ویژه توجه نمایند، چراکه بخشنامه قبلی سرجمع، فاقد تعدیل می باشد.
نکته: در سالهای اخیر با توجه به تغییراتی که در سیستم پروژه ها و همچنین بهای سازمان برنامه و بودجه ی دفترهای فنی رخ داده است اهمیت کارشناس دفتر فنی به طرز بالایی افزایش یافته است؛ از همین رو بهتر است که با تکمیل توانایی هایتان به عنوان یک مهندس مترور تمام عیار آنچه که شرکت ها و بازار از شما انتظار دارند بدرخشید؛
«دوره جامع مترور حرفه ای» از موسسه ی همیار مترور میتواند شما را از 0 تا 100 یاری کند.
نکات پس از انعقاد پیمان های سرجمع:
در صورتی که کارفرما محل کل زمین مشخص شده در اسناد و مدارک پیمان را تغییر دهد، با درخواست پیمانکار مطابق ماده 48 شرایط عمومی پیمان خاتمه می یابد.
در پیمان های سرجمع خط کشی هایی در خصوص عملکرد مهندس مشاور و ناظر در قبال پیمانکار پیشبینی شده است که برای پیمانکار بسیار پراهمیت می باشد، مهندس مشاور حداکثر 7 روز بعد از مبادله پیمان، مقاطعی از اجرای عملیات را که پیمانکار قبل از اجرای فعالیت های مربوط به آن باید مجوز انجام کار از مهندس ناظر دریافت کند، تهیه و به پیمانکار ابلاغ می کند و پیمانکار موظف است ظرف مدت حداکثر 24 ساعت قبل از شروع هر فعالیت اجرایی که نیاز به اخذ مجوز انجام کار دارد، درخواست خود را به مهندس ناظر تحویل دهد، مهندس ناظر نیز ظرف مدت حداکثر 24 ساعت پس از دریافت درخواست، در مورد آن اعلام نظر می کند.
موضوع فوق در خصوص تهیه، تنظیم و ابلاغ پرمیت ها برای عملیات های اجرایی می باشد.
نکته مهم آنکه عدم اعلام نظر مهندس ناظر ظرف مدت مذکور، به منزله تایید درخواست مجوز انجام کار توسط وی می باشد.
برنامه زمان بندی تفصیلی توسط پیمانکار در چارچوب برنامه زمانی کلی و ظرف مدت حداکثر 21 روز از تحویل کارگاه طبق برنامه زمانی کلی و شروع کار ، به مهندس مشاور ارائه می شود.
نکنه مهم آنکه پرداخت صورت وضعیت های موقت، منوط به ارائه برنامه زمانی تفصیلی توسط پیمانکار به مهندس مشاور است.
مهندس مشاور ظرف حداکثر 7 روز، برنامه زمانی تفصیلی پیمانکار را از نظر انطباق آن با برنامه زمانی کلی بررسی و در صورت نداشتن مغایرت، آن را مهر و امضا کرده و برای تایید و ابلاغ به کارفرما، همراه با نسخه رونوشت به پیمانکار، ارسال می کند. در صورت عدم وجود مغایرت در برنامه زمانبندی تفصیلی نسبت به برنامه زمان بندی کلی، کارفرما ظرف مدت حداکثر 7 روز، برنامه زمانی تفصیلی را بررسی و در صورت تایید، با مهر “تصویب برای اجرا” به پیمانکار و مهندس مشاور ابلاغ می کند.
در صورتی که برنامه زمانی تفصیلی ارائه شده توسط پیمانکار به مهندس مشاور، با برنامه زمانی کلی انطباق نداشته باشد، مهندس مشاور ظرف مدت 7 روز، برنامه زمانی را با کسب نظر پیمانکار تصحیح کرده و برای تایید و ابلاغ، به کارفرما همراه با نسخه رونوشت برای پیمانکار، ارسال می کند.
چنانچه پس از 28 روز از تحویل برنامه زمانی توسط پیمانکار، برنامه تفصیلی مصوب کارفرما توسط وی ابلاغ نشود، برنامه زمانی تفصیلی ارائه شده توسط پیمانکار یا اصلاح شده توسط مشاور (هریک که در مهلت مقرر و موخر باشد(، مصوب تلقی می شود.
نکته مهم آنکه در پیمان های سرجمع، به جهت مستند سازی وشفافیت کارها، لازم است حداکثر هر شش ماه یکبار به تاخیرات رسیدگی و میزان تاخیرات مجاز و غیر مجاز مشخص و مستند شود.
بدین منظور پیمانکار باید در پایان هر دوره حداکثر 6 ماهه، گزارش تاخیرات را با ارائه محاسبه و دلایل توجیهی، به مهندس مشاور تسلیم کند. زمان رسیدگی توسط مشاور و اظهار نظر و تصویب کارفرما برای هر دوره شش ماهه، حداکثر 1 ماه از تاریخ ارائه گزارش تاخیرات توسط پیمانکار می باشد.
البته پیشنهاد می گردد موضوع فوق، در پیمان با نشریه 4311 نیز اجرایی گردد چراکه برای آنالیز و رسیدگی به تاخیرات بسیار کمک کننده خواهد بود.
تعدیل آحاد بها در پیمان های سرجمع: در پیمان های سرجمع جدید برخلاف بخشنامه سرجمع قبلی، تعدیل آحاد بها پیشبینی شده است، برای هر فعالیت مندرج در ساختار شکست کار، مطابق با فصل پیشبینی شده، تعدیل آحاد بها براساس بخشنامه شماره 173073/101 مورخ 15/09/1382 تعلق میگیرد.
فعالیت ها در ساختار شکست و تعیین فصل متناظر برای پرداخت تعدیل
در صورتی که در فعالیتی، چند فصل از فهرست بهای رشته مربوط وجود داشته باشد، فصل متناظر با آن فعالیت، فصلی است که از نظر ریالی، بیشترین وزن را برآورد ریالی آن فعالیت تشکیل دهد.
برای مثال فعالیتی با عنوان اتصالات، جوشکاری و ضد زنگ که در فصل های 9 و 25 فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه، دارای ردیف می باشد، برای تعیین فصل متناظر این فعالیت، بایستی وزن برآورد ریالی هر کدام از موارد یاد شده (اتصالات، جوشکاری و ضد زنگ) را مورد محاسبه و قرارداد و فصل مرتبط با فعالیتی را که بیشترین وزن را در برآورد ریالی دارد، فصل متناظر در نظر گرفت، که برای مثال در چنین حالتی وزن ریالی اتصالات و جوشکاری که مرتبط با فصل 9 فهرست بهای واحد پایه رشته ابنیه می باشد، بیشتر بوده در نتیجه فصل متناظر، فصل 9 می باشد.
تبصره: برای کارهای جدید ابلاغی که بهای آنها در فهرست بها منضم به پیمان موجود نمی باشد، در زمان تعیین قیمت جدید، رشته و فصل متناظر برای استفاده از شاخص تعدیل تعیین می شود. در صورتی که کار جدید، ترکیبی از چند فصل باشد، فصلی که بیشترین وزن را (در زمان تعیین قیمت) دارد ملاک شاخص تعدیل قرار میگیرد.
رییس کارگاه: پیمانکار باید قبل از شروع عملیات اجرایی فرد صاحب صلاحیت مطابق با شرایط اعلام شده برای پروژه، با ارائه مدرک تحصیلی و سوابق حرفه ای را به مهندس مشاور و کارفرما معرفی کند.
نکته مهم آنکه رییس کارگاه بایستی دارای حسن سوابق مرتبط باشد، چراکه ممکن است رییس کارگاه پروژه های سدسازی، برای کارهای ساختمانی مناسب نباشد.
مهندس مشاور بایستی صلاحیت رییس کارگاه معرفی شده توسط پیمانکار را ظرف مدت حداکثر 14 روز از تاریخ تحویل مدارک توسط پیمانکار، بررسی نموده و نتیجه را با ذکر دلیل به کارفرما و پیمانکار اعلام نماید. چنانچه عدم انطباق صلاحیت فرد معرفی شده ظرف مدت 14 روز ابلاغ نگردد، به منزله تایید صلاحیت رییس کارگاه می باشد.
تبصره: در مرحله شروع کار، در صورت عدم معرفی رییس کارگاه دارای صلاحیت با شرایط فوق توسط پیمانکار و شروع به کار وی یا عدم تایید رییس کارگاه معرفی شده توسط کارفرما، پرداخت صورت وضعیت های موقت امکان پذیر نیست.
رییس کارگاه باید در زمان فعالیت کارگاه، در کارگاه حاضر باشد. چنانچه رییس کارگاه بدون جایگزین مناسب، در کارگاه حاضر نباشد، به ازای هر روز، معادل 0.0002 مبلغ اولیه پیمان، تا سقف 0.004 مبلغ اولیه پیمان، از مطالبات پیمانکار کسر می شود.
در صورتی که رییس کارگاه در مجموع به مدت حداکثر 15 روز کاری پیوسته یا 21 روز کاری پراکنده (هرکدام که زودتر محقق شود) بدون جایگزین موقت و مناسب در کارگاه حاضر نباشد، کارفرما می تواند براساس ماده 15 پیمان حاضر و ماده 47 شرایط عمومی پیمان، نسبت به فسخ اقدام نماید.
جایگزین موقت و مناسب رییس کارگاه، می تواند حداکثر به مدت 10 روز کاری پیوسته یا 8 درصد مدت طی شده از پیمان به صورت پراکنده (هر یک کمتر باشد)، وظایف رییس کارگاه را عهده دار شود. در صورت تداوم عدم حضور رئیس کارگاه بیش از این مدت، لازم است فردی واجد شرایط از طرف پیمانکار به مشاور و کارفرما معرفی شود تا پس از طی روال تعیین شده در این ماده، به صورت دائم جایگزین رییس کارگاه شود.
صورت وضعیت نویسی در پیمان های سرجمع: پرداخت های موقت در پیمان های سرجمع، براساس درصدی از مبلغ هر یک از زیر پروژه ها به صورت ماهانه صورت خواهد پذیرفت.
بهای مصالح پای کار، براساس پیوست مصالح پای کار و شرایط تعیین شده در فهرست بهای واحد پایه سالی که برآورد براساس آن تهیه شده است، منظور می شود.
برای مشاهده آموزش صورت وضعیت نویسی در پیمان های سرجمع ویدیو زیر مشاهده نمایید.
تعلیق در پیمان های سرجمع: کارفرما در مدت پیمان، اجرای کار را تنها برای یکبار و حداکثر به مدت یک ششم مدت اولیه پیمان و یا سه ماه (هرکدام که بیشتر باشد) معلق می کند. سایر ضوابط تعلیق براساس ضوابط ماده 49 شرایط عمومی پیمان (نشریه 4311) خواهد بود.
پرداخت قطعی در پیمان های سرجمع: مبلغ پرداخت قطعی به پیمانکار به شرح ذیل محاسبه و ملاک پرداخت قرار میگیرد.
جدول بند الف ماده 12
مبلغ پرداخت قطعی به پیمانکار براساس جدول بند الف ماده 12 به علاوه تغییرات مرتبط که در ادامه به آن پرداخته می شود، بدست می آید.
تبصره1: در صورتی که در سطوح نقشه های منضم به پیمان تغییری داده نشود، مقادیر مندرج در جدول فوق ملاک پرداخت قطعی خواهد بود.
تبصره2: در صورت مغایرت احتمالی سطوح نقشه های منضم به پیمان با مقادیر مندرج در در جدول بند الف ماده 12 پرداخت قطعی براساس تبصره 1 می باشد.
در صورت تغییر سطوح براساس دستورکار مشخص، بهای این تغییرات در سطوح نقشه های منضم به پیمان که مساحت آن ها در جدول بند الف ماده 12 درج گردیده است، براساس موضوع ماده 13 “تغییرات” پرداخت می گردد.
تغییرات در پیمان های سرجمع (ماده 13): در صورتی که بعد از انعقاد پیمان و در حین اجرای کار، تغییراتی در مشخصات فنی و یا نقشه های اجرایی از طرف کارفرما به پیمانکار (قبل از شروع عملیات در محل جدید) ابلاغ گردد و این تغییرات، حجم عملیات کار را نسبت به نقشه های اولیه تغییر دهد، پیمانکار با رعایت حدود مندرج در ماده 29 شرایط عمومی پیمان، مکلف به انجام کار به نرخ پیمان خواهد بود.
- در صورتی که تغییری در متراژ کارهای مورد نظر در پیمان ایجاد گردد، بهای این تغییرات برمبنای نرخ پیمان تعیین شده محاسبه و پرداخت می شود.
- در صورتی که تغییر مربوط به جزئیات کار باشد، طبق بهای واحد ردیف های فهرست منضم به پیمان و اعمال ضرایب متعلقه به پیمان به حساب پیمانکار منظور می شود.
- قیمت کارهای جدید ابلاغی که بهای واحد آن ها در فهرست بهای منضم به پیمان موجود نیست، با استفاده از نرخ واقعی زمان و محل اجرا و صرفا با اعمال ضریب بالاسری تعیین می شود.
شرایط فسخ و ختم پیمان در پیمان های سرجمع:
در این خصوص می توانید ویدیو زیر از دوره جامع امور قراردادها را مشاهده نمایید؛
جبران خسارت دیرکرد در پرداخت ها در پیمان های سرجمع؛
برخلاف قراردادها برپایه نشریه 4311 که برای تاخیر در پرداخت ها، صرفا مجاز کردن تاخیرات پیشبینی شده است، در قراردادهای سرجمع در صورت تاخیر در پرداخت ها، خسارت دیرکرد نیز برای پیمانکار لحاظ گردیده است:
در این خصوص می توانید ویدیو زیر از دوره جامع امور قراردادها را مشاهده نمایید؛
موضوع قرارداد در پروژه های عمرانی، موضوع بنیادی و حائز به اهمیت برای ارکان مثلث پروژه (کارفرما،پیمانکار و مشاور) می باشد. تهیه اسناد قرارداد در زمان مناقصه توسط مشاور و کارفرما و بررسی همان اسناد توسط پیمانکار، در موفقیت و پیشبرد پروژه های عمرانی بسیار موثر است.
از این رو قراردادها میتواند مسائل حیاتی ای برای طرفین پیمان به شمار آید؛ موسسه ی همیار مترور مفتخر است که با ارائه ی یک پکیج جامع با عنوان «دوره جامع امور قراردادها» شما را در این زمینه یاری کند.