مضرس کردن بتن و ردیف های آن در فهرست بها
مقدمه
یکی از روش های تراشیدن سطح بتن، مضرسکردن است که باعث می شود، سطح بتن دانه دار و ناصاف شود. این کار به منظور افزایش مقاومت سایشی بتن، آماده سازی بتن برای بتن ریزی مجدد، یا ایجاد زیبایی و نگاره روی بتن انجام می شود. در این مقاله از وبسایت همیار مترور در خصوص مضرس کردن سطح بتن و ردیف های آن در فهرست بها، توضیح خواهیم داد.
مضرس کردن سطح دیوار بتنی به جهت مقاوم سازی
– چرا سطح بتن مضرس می شود؟
لازم به ذکر است، مضرسکردن سطح بتن را اصطلاحا چیپینگ (Chipping) مینامند. کاربرد مضرسکردن سطح بتن را به طور خلاصه، پیش تر توضیح دادیم. اما برای توضیح بیشتر لازم است گفته شود، عمدتا چیپینگ در موارد زیر استفاده می شود؛
- بتن ریزی مجدد: در مواقعی که بتن ریزی مجدد در ادامه ی بتن قدیمی، انجام می شود، سطح بتن قبلی بایستی ابتدا مضرس شود و سپس بتن ریزی جدید انجام شده تا گیرش بین دو بتن، با کیفیت مناسب انجام شود.
- افزایش مقاومت سایسشی: در برخی موارد دیگر، لازم است به جهت جلوگیری از «سر خوردن» روی بتن مضرس و خراش داده شود.
- چسبندگی بین سطح بتن و ملات یا گروت: در برخی موارد دیگر، پیش از آن که ملات یا گروت را روی سطح بتن (پدستال یا فونداسیون سازه فولادی) اجرا کنید، لازم است سطح پدستال و اجزای دیگر، زبر و خراشیده شود. سپس ملات یا گروت اجرا شود.
سطح بتن مضرس شده برای اجرای گروت
– انواع بتن برای مضرسکردن
مضرس کردن سطح بتن عمدتا در ۲ موعد زمانی انجام می شود؛ حالت اول زمانی هست که هنوز بتن تازه هست و به گیرش کامل نرسیده و حالت دوم نیز زمانی است که بتن به گیرش نهایی رسیده است و سپس سطح آن مضرس می شود.
معمولا در حالت اول، فرضا زمانی که رامپ یا محل عابر پیاده را بتن ریزی می کنیم، به جهت جلوگیری از «سر خوردن» افراد و یا وسائل نقلیه، لازم است پس از بتن ریزی و پیش از به گیرش رسیدن بتن، مضرسکردن انجام شود. این مرحله جزئی از مراحل پرداخت سطح بتن محسوب شده و نشریه ۵۵ – تجدید نظر سوم در این باره به شرح زیر مقرر کرده است؛
«ایجاد بافت سطحی خاص به منظور زبر کردن یا جاروکشی و برس کشی و مضرسکردن سطح بتن»
مضرس کردن سطح بتن تازه
در حالت دوم، بتن سخت شده، مورد مضرس کاری قرار میگیرد، این کار معمولا با استفاده از چکش برقی (هیلتی)، چکش دستی، واتر جت صنعتی و یا سندبلاست انجام میشود.
– ردیف مضرسکردن بتن تازه در فهرست بها
از باب پرداخت مضرسکردن بتن در فهرست بهای رشته ابنیه، ردیف ۰۸۰۳۰۹ در نظر گرفته شده است.
ردیف مضرس کردن بتن تازه در فهرست بهای رشته ابنیه
– ردیف مضرس کردن بتن موجود
از باب پرداخت مضرسکردن بتن های قدیمی و موجود، در فهرست بهای رشته ابنیه ردیفی پیش بینی نشده است، لذا لازم است در زمان مناقصه، این عملیات به عنوان ردیف ستاره دار در نظر گرفته شود و در غیر این صورت، به صورت قیمت جدید به پیمانکار قابل پرداخت است.
همچنین در فهرست راه، راه آهن و باند فرودگاه در فصل اول با عنوان عملیات تخریب، ردیف ۰۱۰۳۰۹ از بابت مضرسکردن رویه های بتنی در نظر گرفته شده است.
ردیف مضرس کردن بتن تازه در فهرست بهای رشته ابنیه
ردیف فوق الذکر دارای بهای واحد در فهرست بهای مزبور نبوده، لذا لازم است در زمان مناقصه، این عملیات به عنوان ردیف ستاره دار در نظر گرفته شود و در غیر این صورت، به صورت قیمت جدید به پیمانکار قابل پرداخت است.
ردیف 180301 در فهرست بهای ابنیه
برخی از افراد عقیده دارند، مضرس کردن بتن در فهرست بهای رشته ابنیه پیش بینی شده است و ردیف مربوط، ۱۸۰۳۰۱ از فصل ۱۸ فهرست بها است. ابتدا شرح ردیف را مطالعه نمایید.
روش اجرای ردیف مزبور بدین نحو است که کارگر با استفاده از تیشه، سطح بتن را ضربه زده تا سطح مزبور زخمی شود که در نهایت مادامی که اندود اجرا می شود، چسبندگی و گیرش بین اندود و بستر زیرین به خوبی رخ دهد. اما در چیپینگ برای مثال سطح بتن به ضخامت ۱ الی ۲ سانتی متر به طور کامل برداشته می شود. در نتیجه استفاده از ردیف مزبور به عنوان ردیف مربوط به چیپینگ، اشتباه است.
– راندمان اکیپ اجرایی برای مضرس کردن بتن
اعداد زیر براساس یک پروژه اجرایی استخراج شده که ضخامت مضرس کردن سطح بتن ۱.۵ الی ۲ سانتی متر است. ابزار مضرس کردن سطح بتن موجود، چکش برقی (هیلتی) بوده است. همچنین هر اکیپ کارگری برای مضرسکردن، شامل ۲ نفر در نظر گرفته شده است.
- مضرسکردن سطح دیوار بتنی: به طور متوسط هر اکیپ اجرایی، روزانه ۲.۵ الی ۳ مترمربع، را مضرس مینماید.
- مضرس کردن سطح ستون بتنی: به طور متوسط هر اکیپ اجرایی، روزانه ۱.۵ الی ۲ مترمربع، را مضرس مینماید. دلیل کاهش راندمان برای سطوح بتنی آن است که ابعاد ستون نسبت به دیوار کمتر است و این موضوع عملیات را دست گیر و سرعت انجام را کاهش میدهد.
منابع
- تجربیات مهندس کرایلو و مطالعه های موردی ایشان
- فهرست بهای رشته ابنیه
- فهرست بهای رشته راه، راهآهن و باند فرودگاه
- نشریه ۵۵ – تجدید نظر سوم