مهندسان دفتر فنی چه کسانی هستند؟ ( میزان درآمد ماهیانه و شرح وظایف + بررسی کامل)
یکی از جایگاه های شغلی مهم، پولساز و البته دارای بازار کار بکر در پروژه های کوچک و بزرگ کشور مربوط به مهندسان دفتر فنی می باشد که در سال های اخیر جایگاه هایی مثل کارشناس دفتر فنی، سرپرست دفتر فنی، کارشناس و سرپرست امورقراردادها (امور پیمان ها) بیشتر از پیش مورد توجه شرکت ها و سازمان ها قرار گرفته است.
در این مقاله همیار مترور قصد دارد در خصوص زمان فعالیت، اهم سازمان ها و شرکت هایی که نیاز به نیروی دفتر فنی دارند، وظایف و مهارت های مربوط به مهندسان دفتر فنی و دفتر مرکزی توضیحات کاملی را ارائه نماید.در انتهای این مقاله شما خواهید دانست که مهندسان دفتر فنی چه کسانی هستند و چه کارهایی را باید انجام بدهند. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید
آنالیز بها قیمت جدید آموزش گام به گام ( تهیه و تنظیم تجزیه بها)
اهم جایگاه های شغلی مهندسان دفتر فنی :
اگر دانشجو هستید و این بخش از مقاله را می خوانید به خاطر داشته باشید، برخی از جایگاه های شغلی که در ادامه به آن خواهیم پرداخت، در دفتر فنی پروژه (کارگاه) و دفتر مرکزی شرکت ها فعالیت دارند.
مهندسان دفتر فنی و دفتر مرکزی:
مهندسان دفتر فنی : عموما مهندسان دفتر فنی مستقیما در پروژه ای مشخص فعالیت داشته و وظایف آن ها مربوط به یک پروژه می باشد.
مهندسان دفتر مرکزی: برخلاف مهندسان دفتر فنی که در یک پروژه تمرکز دارند، مهندسان دفتر مرکزی با تمام پروژه های شرکت ارتباط داشته و ممکن است هدایت و راهبری یک یا چندین پروژه از شرکت را عهده دار باشند.
(پیشنهاد مطالعه: دوره جامع امور قراردادها!)
مهندسان دفتر فنی و دفتر مرکزی در ۳ عامل رایج در پروژه یعنی شرکت های مهندسان پیمانکار، مهندسان مشاور و سازمان های کارفرمایی فعالیت دارند و از جمله وظایفی که در پروژه برعهده دارند به شرح زیر است:
نگاهی کلی به وظایف مهندسان در دفتر فنی و دفتر مرکزی
- تهیه برآورد هزینه اجرای کار پروژه و تهیه پیشنهاد قیمت برای شرکت در مناقصه
- تهیه صورت های کارکرد و تعدیل پروژه، رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکاران جزء، تهیه صورت جلسات کارگاهی
- تهیه پرمیت ها، دستورکار، سفارش و بالانس مصالح
- برنامه ریزی و کنترل پروژه، تهیه گزارشات روزانه، هفتگی و ماهانه، مدیریت ماشین آلات و نیروی انسانی
- تهیه نقشه های اجرایی و کارگاهی، ازبیلت ها، پانچ لیست نقشه ها و اجرایی کردن آن
- مکاتبات و بایگانی های مربوط، پیگیری مسائل و مشکلات با عوامل دیگر پروژه از جمله کارفرما، مهندس مشاور، نظارت مقیم، پیمانکاران جزء و …
- دفاع از صورت وضعیت های تهیه شده
- و …
(پیشنهاد مطالعه: دوره ی جامع حق الزحمه نظارت یکپارچه)
اهم زمان فعالیت مهندسان دفتر فنی و دفتر مرکزی
وظایف قبل از شروع پروژه:
وظایف مهندسان دفتر فنی و دفتر مرکزی با توجه به ضرورت و تخصص های مربوط، قبل از اینکه پروژه آغاز شود، شروع می گردد.
- وظایف مهندسان دفتر مرکزی در شرکت مهندسان مشاور:
برای مثال در زمان مناقصه در شرکت های مهندسان مشاور، واحد تهیه کننده برآورد که شامل سرپرست امور مناقصات و کارشناسان متره و برآورد و … می باشد، اقدام به تهیه برآورد هزینه اجرای کار پروژه می نمایند.
- مهندسان دفترمرکزی شرکت پیمانکاری:
در شرکت های پیمانکاری، مهندسان مربوط به بخش مناقصات شامل سرپرست امور مناقصات و کارشناسان مربوط اقدام به تهیه آنالیزبها و پیشنهاد قیمت برای شرکت در مناقصه می نمایند.
- دفتر فنی یا واحد فنی کارفرما:
در سازمان های کارفرمایی پس از تهیه برآورد توسط مهندسان مشاور، واحد فنی کارفرما برآورد مربوط را بررسی می نماید.
وظایف مهندسان دفتر فنی حین پروژه و اجرا
در این فاز از پروژه مهندسان دفترفنی وظایفی از جمله، تهیه صورت جلسات، گزارشات پیشرفت پروژه، تخمین و بالانس متریال، تهیه صورت وضعیت پروژه، آنالیزبها یا تجزیه بهای مربوط به ردیف های قیمت جدید، پیگیری مسائل و اختلافات قراردادی، بررسی صورت وضعیت پیمانکاران جز، رسیدگی و نظارت صورت وضعیت ها و .. را انجام می دهند.
- مهندسان دفترفنی پیمانکار:
یکی از مهم ترین وظایف مربوط به مهندسان دفترفنی پیمانکار در حین پروژه تهیه صورت وضعیت های کارکرد و تعدیل پروژه می باشد که کارشناس دفترفنی در پایان هر عملیات اجرایی اقدام به تهیه صورت جلسات کارکرد نموده و در پایان هر ماه صورت وضعیت کارهای انجام شده مربوط به آن ماه را تهیه به نظارت مقیم پروژه تقدیم می نماید.
البته این صرفا یک مثال بوده و در ادامه شرح وظایف کامل دفترفنی را توضیح خواهیم داد.
- نظارت مقیم مهندسان مشاور:
پس از تحویل صورت وضعیت ها توسط واحد دفترفنی پیمانکار، نظارت مقیم پروژه که نماینده مهندس مشاور در کارگاه می باشد، اقدام به بررسی میدانی و عملیاتی صورت وضعیت ها نموده و البته واحد دفترمرکزی مهندس مشاور نیز با این امور ارتباط دارد.
- دفترفنی یا واحد فنی کارفرما:
پس از رسیدگی و نظارت بر صورت وضعیت ها توسط نظارت مقیم و مهندس مشاور، واحد فنی کارفرما نیز رسیدگی نهایی را انجام داده و امور مربوط به ابلاغ صورت وضعیت ها و پرداخت های مربوط را عهده دار است.
گودبرداری چیست ؟ 0 تا 100 گودبرداری + مهمترین نکات!
در زمان اختلاف و ادعا
بسیاری از پروژه ها در کشور به دلایل متعدد دچار اختلاف و ادعا (Claim) در طی چرخه زمان پروژه هستند، مهندسان دفترفنی و دفترمرکزی تحت نظارت مدیرادعا یا متخصص دیگری در این زمینه، وظایفی از جمله تهیه مدارک پشتیبان، ارائه جزئیات به جهت مستندسازی، تهیه مدارک میدانی به جهت کمی سازی های مربوط را برعهده دارد.
(پیشنهاد مطالعه: دوره جامع دستورالعمل جبران افزایش نرخ ارز)
اهم جایگاه های شغلی مهندسان دفتر فنی و دفتر مرکزی
-
شرکت های پیمانکاری
سطح کارشناس | |
کارشناس دفترفنی (مهندس مترور) | کارشناس واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه |
کارشناس امورقراردادها (امور پیمان ها) | کارشناس مرکز کنترل اسناد |
شاپیست و نقشه کش | نقشه بردار |
کارشناس امور مناقصات |
|
سطح ارشد و مدیریتی | |
سرپرست یا دفترفنی | سرپرست واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه |
سرپرست امورقراردادها (امور پیمان ها) | سرپرست مرکز کنترل اسناد |
مشاور قراردادی (حقیقی) | سرپرست امور مناقصات |
سطح استراتژیک | |
مدیر ادعا و Claim | مدیر واحد فنی و مهندسی |
-
شرکت های مهندسان مشاور
سطح کارشناس | |
کارشناس متره و برآورد | کارشناس واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه |
کارشناس امورقراردادها (امور پیمان ها) | کارشناس مرکز کنترل اسناد |
شاپیست و نقشه کش | کارشناس امورمناقصات |
ناظر مقیم | کمک ناظر |
سطح ارشد و مدیریتی | |
سرپرست واحد متره و برآورد | سرپرست واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه |
سرپرست امورقراردادها (امور پیمان ها) | سرپرست مرکز کنترل اسناد |
مشاور قراردادی (حقیقی) | سرپرست امور مناقصات |
سرناظر مقیم | ناظر عالیه |
سطح استراتژیک | |
مدیر ادعا و Claim | مدیر واحد مهندسی |
-
سازمان های کارفرمایی
سطح کارشناس | |
کارشناس دفترفنی | کارشناس واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه |
کارشناس امورقراردادها (امور پیمان ها) | کارشناس امورمناقصات |
سطح ارشد و مدیریتی | |
سرپرست واحد پیمان و رسیدگی | سرپرست واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه |
مشاور قراردادی (حقیقی) | سرپرست امور مناقصات |
سطح استراتژیک | |
مدیر ادعا و Claim | مدیر واحد فنی و مهندسی |
دقت داشته باشید هرکدام از عناوین شغلی یادشده باتوجه به رشته های مهندسی شامل عمران و معماری، تاسیسات برقی و مکانیکی و حتی در پروژه های صنعتی مثل تصفیه خانه و .. به مهندس مربوط نیاز دارد. در واقع بنا به ضرورت پروژه ممکن است، یک کارشناس دفتر فنی عمران، یک کارشناس دفتر فنی تاسیسات برقی و یک کارشناس دفتر فنی تاسیسات مکانیکی استخدام گردد و یا ممکن است ۱ کارشناس دفتر فنی عمران و یک کارشناس دفتر فنی تاسیسات مورد نیاز باشد.
شرح وظایف و اقدامات مهندسان فعال در دفتر مرکزی
وظایف دفتر مرکزی شرکت های مهندسان مشاور:
متره و برآورد (تعریف متره و برآورد ، شناخت مترور، فهرست بها و انواع آن)
یکی از مهم ترین وظایف مهندسان مشاور، تهیه برآورد هزینه اجرای کار می باشد، به زبان ساده برآورد هزینه اجرای کار یعنی این پروژه برای کارفرما با چه هزینه ای اجرایی می گردد، برخی از مهم ترین وظایف مهندسان دفترمرکزی مهندسان مشاور مشغول در واحد تهیه کننده برآورد به شرح زیر است:
تهیه اسناد غیرمالی مناقصه:
اسناد مناقصه شامل اسناد مالی و غیرمالی می باشد، اسناد غیرمالی شامل موضوع مشخصات فنی کار که خود می تواند مشخصات فنی مصالح، تجهیزات و ماشین آلات مورد نیاز پروژه را شامل شود، تهیه برنامه زمان بندی پروژه، تعیین معیارها برای ارزیابی شرکت کنندگان در مناقصه (مناقصه گران)، انتخاب سیستم تحویل پروژه، تهیه قرارداد و ضمائم آن و … می باشد، موارد یادشده از جمله وظایف واحد دفتر مرکزی مهندسان مشاور می باشد.
تهیه اسناد مالی مناقصه و بررسی پیشنهادات و تعیین برنده مناقصه:
اسناد مالی مناقصه شامل تهیه برآورد هزینه اجرای کار، تکمیل جداول مربوط به بخشنامه های مالی مناقصه از جمله دستورالعمل نحوه ارائه پیشنهاد قیمت از سوی پیمانکاران به تفکیک فصل های فهرست بها با شماره ۷۶۵۷۴/۱۰۰، و دستورالعمل نحوه ارائه تجزیه بها همراه با پیشنهاد قیمت توسط پیمانکاران با شماره ۱۲۳۲۵۷۹/۹۶، بررسی و پایش پیشنهاد قیمت پیمانکارانی که در مناقصه شرکت کرده اند، ارزیابی کیفی پیمانکاران و تعیین برنده مناقصه از جمله وظایف دیگر دفتر مرکزی مهندسان مشاور است.
پشتیبانی از پروژه های فعال و کنترل خروجی ها:
علاوه بر تهیه اسناد و مدارک مربوط به مناقصات جدید، پروژه های فعال دیگری در شرکت های مهندسان مشاور وجود دارد، علاوه بر این که واحد نظارت فنی کارگاهی (نظارت مقیم) در پروژه وظایفی از جمله بررسی، پایش و نظارت بر امور و مدارک ارائه شده توسط پیمانکار را عهده دار است، اما در بسیاری از موضوعات، رهبری، تصمیم گیری ها و شرکت در جلسات با پشتیبانی واحد دفتر مرکزی مهندسان مشاور انجام می گیرد.
وظایف دفتر مرکزی شرکت های پیمانکاری :
وظایف مهندسان دفتر مرکزی در شرکت های پیمانکاری همانطور که پیش تر نیز گفته شد، قبل از شروع پروژه آغاز می گردد، در حین پروژه و حتی در زمان اختلاف و ادعا نیز ادامه دارد، که برخی از مهم ترین وظایف مهندسان دفتر مرکزی پیمانکار به شرح زیر است:
انتخاب مناقصات مناسب:
یکی از وظایف مهم مهندسان دفتر مرکزی پیمانکار به زبان ساده، انتخاب مناقصاتی هست که برای شرکت پیمانکار، مناسب و سودساز می باشد. در واقع در این مرحله بایستی مناقصات برگزار شده در کشور، مورد بررسی و پایش قرار گرفته و متناسب با مشخصات مناقصه و پروژه مربوط و باتوجه به خصوصیات شرکت پیمانکار، مناقصات انتخاب گردد.
تهیه اسناد مالی مناقصه (آنالیز بها و پیشنهاد قیمت مناقصه):
پس از انتخاب مناقصه و تهیه اسناد مربوط، نوبت به ارائه پیشنهاد قیمت توسط پیمانکار می گردد، در واقع در این مرحله با توجه به اسناد مناقصه (نقشه ها، مشخصات فنی، محل پروژه، برنامه زمان بندی کلی و …) پیمانکار نسبت به آنالیز بها و پیشنهاد قیمت اقدام می نماید، در این مرحله مهندسان دفتر مرکزی امور مربوط به تهیه اسناد مالی مناقصه یا همان ارائه آنالیز بها و پیشنهاد قیمت و اسناد غیر مالی مناقصه یا اسنادی که مربوط به ارزیابی های شرکت پیمانکار و … می گردد را عهده دارند.
پشتیبانی از پروژه های فعال و کنترل خروجی ها:
هر شرکتی علاوه بر شرکت در مناقصات جدید، پروژه های فعال دیگری را نیز در اختیار دارد، علاوه بر این که واحد دفتر فنی مستقر در پروژه وظایف تهیه، تدوین، ارائه و دفاع از مدارک مربوط به موضوعات دفتر فنی را برعهده دارد، اما در بسیاری از موضوعات، رهبری،تصمیم گیری ها و شرکت در جلسات و دفاع از مدارک، با پشتیبانی واحد دفتر مرکزی انجام می گیرد.
وظایف دفتر مرکزی یا واحد فنی کارفرما :
با وجود این که مهندس مشاور، مرجع فنی کارفرما به شمار می آید و وظایف آن قبل از شروع پروژه، حین پروژه و حتی در زمان اختلاف و ادعا نیز ادامه دارد، اما کارفرما نیز وظایفی از جمله پایش مدارک، نظارت بر امور قراردادها و زمان بندی پروژه، تصویب و ابلاغ مدارک مالی مناقصه و… بررسی کلی صورت وضعیت ها و ابلاغ های مربوط، حضور در جلسات و رویدادهای مهم پروژه از جمله تحویل موقت، تحویل قطعی و … را نیز عهده دار است که وظایف یادشده توسط واحد فنی و مهندسی کارفرما صورت می پذیرد.
مهندسان فعال در دفتر فنی پروژه
وظایف دفتر فنی پیمانکار:
وظایف مهندسان دفترفنی در شرکت های پیمانکاری به شرح زیر است:
سطح کارشناس | |
عنوان شغلی | شرح وظایف |
کارشناس دفترفنی |
متره و تهیه صورت وضعیت های کارکرد و تعدیل
تخمین و سفارش مصالح و بالانس متریال تهیه صورت جلسات از جمله: صورت جلسه کارکرد، صورت جلسه ورود و خروج مصالح و … تهیه و تنظیم پرمیت، بررسی دستورکارها، تعیین پانچ نقشه ها و اجرایی کردن نقشه و .. رسیدگی به صورت وضعیت پیمانکاران جزء، پیگیری و برنامه ریزی کارکرد پیمانکاران جزء مکاتبات فنی گزارشات مربوط به آنالیز هزینه و درآمد عملیات های اجرایی تهیه آنالیز قیمت برای قیمت های جدید و… |
کارشناس امورقراردادها |
مستندسازی و مکاتبات فنی و قراردادی
پیگیری مسائل و مشکلات با عوامل دیگر پروژه از جمله نظارت مقیم، مهندس مشاور و کارفرما شناسایی چالش های قراردادی پایش موضوعات قراردادی از جمله تغییر مقادیر، اضافه کاری های ابلاغی به همراه آماده سازی گزارشات مربوط تهیه آنالیز قیمت برای قیمت های جدید مشارکت در تهیه آنالیز تاخیرات پروژه شناسایی ادعاها و پیگیری های مربوط و …
|
شاپیست و نقشه کش | تهیه و آماده سازی نقشه های کارگاهی
تهیه و آماده سازی نقشه های ازبیلت تهیه ضمائم صورت وضعیت ها ارائه گزارشات مربوط به نرم افزارهای تکلا در سازه های فولادی ارائه دیتیل های اجرایی فاز ۲ و … |
کارشناس مرکز کنترل اسناد | تهیه مدارک پشتیبانی
بایگانی مدارک و مکاتبات راهبری واحد مرکز کنترل اسناد (DCC) مستندسازی و بایگانی های مربوط و … |
کارشناس برنامه ریزی و کنترل پروژه | تهیه گزارشات مربوط به برنامه ریزی و کنترل پروژه از جنبه زمانی، مالی و پیشرفت پروژه
مستندسازی موانع و مشکلات پروژه و تاثیر آن در کنترل پروژه تهیه گزارشات پشتیبانی از روند پیشرفت پروژه مستندسازی دلایل تاخیرات پروژه کنترل راندمان منابع پروژه شامل نیروی انسانی، ماشین آلات و ابزار و .. به روزرسانی برنامه زمان بندی و … |
سطح ارشد و مدیریتی | |
عنوان شغلی | شرح وظایف |
سرپرست دفترفنی |
نظارت مستقیم بر تمام اموردفترفنی
دفاع از صورت وضعیت ها،صورت جلسات و سایر مدارک مالی و غیرمالی تهیه و تنظیم پرمیت، بررسی دستورکارها، تعیین پانچ نقشه ها و اجرایی کردن نقشه و .. بررسی کارکرد پیمانکاران جزء، پیگیری و برنامه ریزی های مربوط مکاتبات فنی و قراردادی نظارت عملیات و مستقیم به تمام گزارشات فنی پروژه نظارت و تهیه آنالیز بها برای قیمت های جدید حضور در جلسات قراردادی، فنی و برنامه ریزی و کنترل پروژه مشارکت در تهیه گزارشات ضرر و زیان پروژه مشارکت در تهیه آنالیز تاخیرات پروژه و…
|
سرپرست امورقراردادها (امور پیمان ها) |
نظارت مستقیم بر تمام امور واحد پیمان و رسیدگی
مشارکت در دفاع از صورت وضعیت ها،صورت جلسات و سایر مدارک مالی و غیرمالی تهیه و تنظیم صورت جلسات الحاقی به پروژه بررسی چالش های قراردادی پروژه و راهبری تا حل چالش ها مکاتبات قراردادی، حقوقی و مدیریتی نظارت عملیات و مستقیم به تمام گزارشات واحد پیمان و رسیدگی مشارکت در امور واحد دفترفنی پروژه حضور در جلسات قراردادی، فنی و برنامه ریزی و کنترل پروژه شناسایی اختلافات و ادعاها در پروژه مشارکت در تهیه گزارشات ضرر و زیان پروژه مشارکت در تهیه آنالیز تاخیرات پروژه و…
|
سرپرست واحد برنامه
ریزی و کنترل پروژه |
نظارت مستقیم بر تمام امور واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه
نظارت مستقیم بر صورت جلسات و سایر مدارک مالی و غیرمالی تهیه و تنظیم صورت جلسات الحاقی به پروژه بررسی چالش های قراردادی پروژه و راهبری تا حل چالش ها از منظر برنامه ریزی و کنترل پروژه مکاتبات قراردادی با محوریت برنامه ریزی و کنترل پروژه نظارت عملیاتی و مستقیم به تمام گزارشات برنامه ریزی و کنترل پروژه مشارکت در امور واحد دفترفنی پروژه و واحد پیمان و رسیدگی حضور در جلسات قراردادی، فنی و برنامه ریزی و کنترل پروژه شناسایی اختلافات و ادعاها در پروژه و… |
مشاور قراردادی (حقیقی) | مشاور قراردادی، یک فرد حقیقی مسلط به امور فنی و قراردادی پروژه هاست که معمولا به صورت ساعتی با شرکت ها قرارداد داشته و به طور معمول تمام روزهای هفته را در پروژه فعال نیست، به طور مثال یک روز در هفته در پروژه حضور دارد و به نحوی می توان گفت به عنوان یک خبره قراردادی که وظیفه راهبری موضوعات قراردادی را با کمک واحدهای فنی و قراردادی پروژه انجام می دهد. |
سطح استراتژیک | |
عنوان شغلی | شرح وظایف |
مدیر واحد فنی و مهندسی |
مدیر فنی شخصی حقیقی دارای سوابق مرتبط و با نگاه مدیریتی، که واحدهای فنی شرکت از جمله واحد دفترفنی، پیمان و رسیدگی و برنامه ریزی و کنترل پروژه با رهبری مدیرفنی هدایت می گردند، هماهنگی بین واحدهای فنی و قراردادی پروژه، ارتباط با سایر عوامل پروژه، حضور در جلسات تصمیم گیری از جمله وظایف مدیرفنی می باشد.
|
مدیر ادعا و Claim |
مدیر ادعا یکی از جایگاه شغلی نو در پروژه ها به شمار می آید، شاید تا چند سال گذشته اثری از جایگاه مدیرادعا و مدیریت ادعا در پروژه ها دیده نمی شد، اما در سال های اخیر و باتوجه به وضعیت نا به سامان پروژه ها، فرآیند مدیریت ادعا و کلیم (Claim)، به جایگاهی مهم در پروژه ها تبدیل گردیده است.
مدیرادعا عموما یک شخص حقیقی بوده و در امور مربوط به پیشگیری از ادعا، شناسایی ادعا، کمی سازی و دفاع از ادعا فعالیت دارد
|
وظایف نظارت مقیم:
وظایف نظارت مقیم در پروژه به شرح زیر است:
عنوان شغلی | شرح وظایف |
ناظر مقیم |
تهیه فرم ها و مدارک مربوط به دستورکارها
بررسی روش های اجرا و انطباق آن ها آیین نامه ها و نشریات تهیه برنامه و دستور انجام آزمایش های مصالح، تجهیزات و کارهای انجام شده کنترل ورود و خروج مصالح و تجهیزات به کارگاه بررسی تاخیرات پروژه و گزارشات برنامه ریزی و کنترل پروژه پیگیری دستمزد کارگران پیمانکار و مطالبات پیمانکاران جز تهیه گزارشات تغییرات انجام شده در پروژه بررسی و تایید صورت وضعیت های کارکرد و تعدیل پیمانکار مستند سازی و …
|
وظایف واحد فنی کارفرما:
وظایف واحد فنی و مهندسی کارفرما در پروژه به شرح زیر است:
عنوان شغلی | شرح وظایف |
واحد فنی و مهندسی |
نظارت کلی بر عملکرد مهندس مشاور و نظارت مقیم
بررسی صورت وضعیت ها و تاییدات مربوط حضور در جلسات فنی و قراردادی پیگیری و بررسی مشکلات و چالش های پروژه حضور و بررسی های مربوط به امور کمیسون قیمت جدید، تحویل موقت و .. بررسی صورت وضعیت قطعی و تهیه صورت حساب نهایی و …
|
(پیشنهاد مطالعه: دوره جامع نرم افزارهای متره و برآورد)
حقوق ماهانه مهندسان دفتر فنی :
اگرچه میزان حقوق و دستمزد به عوامل زیادی از جمله، میزان سابقه کار، مهارت تخصصی، شرکت مورد نظر (رتبه شرکت)، مشخصات پروژه مورد نظر و .. بستگی دارد، اما در جدول زیر، حدود تقریبی حقوق ماهانه عوامل دفتر فنی، برحسب استعلام گیری از مهندسان فعال در پروژه ها ارائه گردیده
عنوان شغلی | حقوق ماهانه |
✅ کارشناس دفترفنی (مترور) | ۱۰ تا ۲۵ میلیون تومان |
✅ کارشناس امورقراردادها (امور پیمان ها) | ۱۲ تا ۳۰ میلیون تومان |
✅ سرپرست دفترفنی | ۱۵ تا ۴۰ میلیون تومان |
✅ سرپرست امورقراردادها (امور پیمان ها) | ۱۵ تا ۵۰ میلیون تومان |
در خصوص حقوق و دستمزد مشاور قراردادی و مدیرادعا (Claim) عموما دستمزدها به صورت ساعتی و حتی درصدی از مبالغ ادعا محاسبه می گردد.
رنج حقوق مدیرادعا یا مشاور قراردادی در پروژه ها با مقیاس بالا با حضور ماهانه ۴ روز در یک ماه و پشتیبانی (به دور از پروژه)، از ۲۵ تا ۶۰ میلیون تومان بابت هر ماه، متغیر است که عموما ۳۰ تا ۴۰ میلیون تومان، دریافتی های رایج این اشخاص می باشد.
پیمان های سرجمع و هر آنچه باید در مورد قرارداد سرجمع بدانید!
البته حقوق های رنج ۵۰ الی ۶۰ میلیون نیز در پروژه های بزرگ و برای افراد خبره در نظر گرفته می شود که تعداد این افراد در کشور محدود است.
برخی از قراردادهای مربوط به مشاور قراردادی و مدیرادعا (Claim) برحسب درصدی از مبالغ ادعا می باشد که در واقع براساس مبلغ ادعایی که مطرح، دفاع و تصویب می شود، حق الزحمه مربوط پرداخت می شود.
ما در این مقاله از سایت همیار مترور تلاش کردیم تا شما را با موضوع مهندسان دفتر فنی آشنا کنیم امیدواریم از خواندن این مقاله لذت برده باشید و برای شما مفید و کاربردی بوده باشد.
در سالهای اخیر با توجه به تغییراتی که در سیستم پروژه ها و همچنین بهای سازمان برنامه و بودجه ی دفترهای فنی رخ داده است اهمیت کارشناس دفتر فنی به طرز بالایی افزایش یافته است؛ از همین رو بهتر است که با تکمیل توانایی هایتان به عنوان یک مهندس مترور تمام عیار آنچه که شرکت ها و بازار از شما انتظار دارند بدرخشید؛
«دوره جامع مترور حرفه ای» از موسسه ی همیار مترور میتواند شما را از 0 تا 100 یاری کند.