پرستیژ مهندسی ۲ – درد و دوا

مقالات مرتبط
دوره های پیشنهادی
مهندس محمد کرایلو

در سال های اخیر با توجه به وضعیت نامساعد صنعت احداث و وضعیت متخصصان این حوزه، اهمیت موضوعاتی همچون جایگاه سازی، برندسازی، هویت کاری و سایر مهارت های نرم، بیش از پیش احساس می شود. در  دومین مقاله از سلسله مقالات « پرستیژ مهندسی »، قصد داریم در خصوص موضوعی صحبت کنیم که، در صورت پیاده سازی درست در سازمان ها، جایگاه سازی صحیحی برای خود نموده اید. با همیار مترور همراه باشید

پرستیژ مهندسی ۲ – درد و دوا

به طور معمول مادامی که با درد روبرو می شویم، به دنبال دوا هستیم. فرضا، زمانی که جایی از بدنمان احساس درد دارد، ما متوجه می شویم و به دنبال دوایی برای رفع آن درد هستیم.

در سازمان ها و شرکت ها نیز به همین شکل است. یعنی عمدتا دردها و مسائلی وجود دارد که نیاز به درمان دارد.

اما ۲ نکته مهم را بخاطر داشته باشید.

  • همواره این دردها، با مهارت های تخصصی حل نمی شود. در ادامه مفصل توضیح خواهم داد.
  • در سازمان ها و شرکت ها، دردها و مسائل احتمالی را شما شفاف کنید، به بیان ساده تر، بایستی احساس درد را به مدیران بالادستی و سرپرستان انتقال دهید.

به نظر محمد کرایلو، برگه برنده شما برای جایگاه سازی در سازمان ها، شفاف نمودن دردها برای افراد بالادستی و ارائه راهکارهای عملی برای رفع آن هاست.

نکته: به عنوان کارشناس دفترفنی، برای تهیه برآورد هزینه اجرای کار پروژه، تهیه اسناد مالی مناقصه توسط کارفرما، تهیه آنالیزبها و پیشنهاد قیمت توسط پیمانکار، تهیه صورت وضعیت های کارکرد و تعدیل  و همچنین انجام امور روزمره دفترفنی در کارگاه لازم است که به نرم افزارهای اکسل – تدکار – تکسا – تدبیر مسلط باشید.

ادامه مطلب
مسیر پیشرفت شغلی برای مهندسان

موسسه ی همیار مترور با ارائه ی «دوره جامع نرم افزارهای متره و برآورد» در تلاش است که سطح کیفی شما را به عنوان یک کارشناس دفتر فنی افزایش بدهد.

پرستیژ مهندسی ۲ - درد و دوا

گوش شنوا

اگر می خواهید دردها و مسائل مدیران و سرپرستان را متوجه شوید، در عصبانیت آن ها به دنبال این دردها باشید. به طورم عمول مدیران و سرپرستان مادامی که عصبی هستند و یا درد دل می کنند، در جلسات هفتگی و ماهانه، این موارد را بازگو و مطرح می نماید.

نکته: در اکثر پروژه های کوتاه مدت پیمان فاقد تعدیل در نظر گرفته میشود؛ در این دسته از موارد پیمانکاران از روی ناچار میبایست با تفسیر بخشنامه تعدیل نرخ ارز دست و پنجه نرم میکنند که با توجه به انواع روش های تخصصی که برای تعدیل نرخ ارز  وجود دارد، احتمال اینکه نتوانید ضرر و زیان خود را محاسبه کنید بسیار بالاست.

از همین رو موسسه ی همیار مترور با ارائه ی «دوره جامع دستورالعمل جبران افزایش نرخ ارز» این معضل را یکبار برای همیشه از روی دوش شما برخواهد داشت!

مثال هایی که در ادامه به آن می پردازیم، مثال های واقعی از تجربه کارکردن با سازمان های مختلف می باشد.

این مثال های به نظر بسیار ساده، اما گربیانگیر خیلی از سازمان هاست.

  • نامه های یکی از سازمان هایی که در آن فعالیت دارم، همواره با حدود ۱۰ الی ۱۲ روز، تاخیر پاسخ داده می شود.

مسئله فوق مشکل بسیاری از سازمان هاست، معمولا در زمینه دفترفنی، امورقراردادها، تاخیرات و کلیم، این جملات برای شما آشناست.‌ {چرا این نامه را جواب ندادید} – {این نامه رو به موقع جواب می دادید، الان این ادعا مطرح نشده بود} – {اگر این نامه به موقع پاسخ داده شده بود،‌ این تاخیرات غیرمجاز بود} و …(پیشنهاد مطالعه: دوره ی جامع حق الزحمه نظارت یکپارچه)

ادامه مطلب
پرستیژ مهندسی ۱ - جلسات پینگ پنگی

بالاتر هم اشاره شد، این دغدغه ها، از دل جلسات و عصبانیت مدیران بالادستی، کشف می شود، راهکار آن چیست!!!

 تنها یک سیستم سازی برای مکاتبات.

در این سازمان پس از تفکیک و بخش بندی واحد فنی به موارد زیر، تقسیم وظایف انجام شد و قرار شد،‌ حداکثر ظرف مدت ۴۸ ساعت، پاسخ هر نامه به مدیران بالادستی ارسال شود.

  • واحد برنامه ریزی و کنترل پروژه
  • واحد امورقراردادها
  • واحد اجرا و نظارت
  • واحد مستندسازی و مکاتبات
  • و….

در حقیقت کار پیچیده ای انجام نشد، اما درد را متوجه شدیم و راهکار برای آن دادیم! این راهکار به نظر ساده است،‌ بله دقیقا ساده است،‌اما یکی از دغدغه های مدیران و سرپرستان را حذف کرد.

  • دغدغه مدیرعامل ما همواره تداخلات نقشه ها در زمان اجرای پروژه هست.

مسئله فوق نیز به وفور در پروژه ها دیده می شود، به بیان ساده تر، قطعا شما هم دیده اید که لوله از وسط تیر بتنی رد شده است!!!

خب این مسئله نیز ۲ راه حل دارد، یا بایستی پانچ لیست نقشه ها توسط دیسیپلین های مختلف (سازه، معماری، برق و مکانیک) تهیه گردد و یا از نرم افزارهای مدلسازی ۳ بعدی همچون رویت و … برای جلوگیری از این تداخلات استفاده شود.

بخاطر داشته باشید، مسئله فوق،‌ ممکن است اعتبار یک شرکت را زیر سوال ببرد! نتیجتا موضوع حیاتی برای سرپرستان و مدیران می باشد.

به مثال های فوق ذکر کنید، قطعا n مثال دیگر در سازمان شما وجود دارد که می توانید برای آن ها راهکار پیشنهاد کنید.(پیشنهاد مطالعه: دوره جامع امور قراردادها!)

ادامه مطلب
پرستیژ مهندسی ۱ - جلسات پینگ پنگی

نتیجه گیری در مورد پرستیژ مهندسی ۲ – درد و دوا

  • به دنبال کشف درد سازمان ها و دغدغه های مدیران بالادستی باشید.
  • برای این که دغدغه مدیران بالادستی را رفع کنید، شاید نیاز باشد در یک جلسه خصوصی، به طور شفاف بپرسید که اصلا چه دغدغه هایی در واحد فنی دارد!؟ چه مواردی در واحد فنی، تغییر نماید، دغدغه ها کمتر می شود.
  • همواره تمام دغدغه ها با مهارت های تخصصی حل نمی شود، پیشنهاد راهکارهایی که در حیطه تخصصی شما نیست، نمایانگر تعهد و وفاداری شما به سازمان را برای مدیران بالادستی می باشد.

در سالهای اخیر با توجه به تغییراتی که در سیستم پروژه ها و همچنین بهای سازمان برنامه و بودجه ی دفترهای فنی رخ داده است اهمیت کارشناس دفتر فنی به طرز بالایی افزایش یافته است؛ از همین رو بهتر است که با تکمیل توانایی هایتان به عنوان یک مهندس مترور تمام عیار  آنچه که شرکت ها و بازار از شما انتظار دارند بدرخشید؛

«دوره جامع مترور حرفه ای» از موسسه ی همیار مترور میتواند شما را از 0 تا 100 یاری کند.

منابع:

  • تجربیات مهندس محمد کرایلو
مقالات مرتبط
دوره های پیشنهادی
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
ابوطالب خیران
11:07 - 1402/01/12
پاسخ دهید
کاملا درسته و تا ارتباطات قوی نباشد هیچ رشدی مطلقا هیچ رشدی صورت نخواهد گرفت و این حوزه بسیار خاص و کارکردن روی آن هم پیچیدگی های خاص خودش را دارد
    پشتیبان فنی سایت پشتیبان فنی سایت
    21:35 - 1402/01/14
    پاسخ دهید
    عالی از توجه و نظر شما سپاسگزاریم
keyboard_arrow_up