صورت جلسه خدمات و نیروی انسانی متعلق به پیمانکار و در اختیارکارفرما

با توجه به این که مالکیت ساختمان‌های پیش ساخته و مصالح بازیافتی و قطعات پیش ساخته ساختمان‌ها و تاسیسات تجهیزکارگاه که به وسیله پیمانکار در محل های تحویلی کارفرما نصب یا احداث نموده‌ است، متعلق به پیمانکار است، هرگاه تمام یا قسمتی از این ساختمان ها وتاسیسات موقت پیمانکار مورد احتیاج کارفرما باشد، با توجه به اینکه در این حالت نباید وجهی بابت برچیدن ساختمانها و تاسیسات یاد شده به پیمانکار پرداخت شود، قیمت آن با تراضی طرفین تعیین و به کارفرما فروخته و تحویل می شود. همچنین درمواردی و برای انجام خدماتی خارج از چارچوب موضوع پیمان، نیروی انسانی و ماشین آلات پیمانکار در اختیار کارفرما قرار می گیرد که این مورد و مورد بالا را می‌بایست در قالب صورتجلسات خدمات ارائه شده به کارفرما تنظیم و به تأیید کارفرما و مهندس مشاور رساند.

صورت جلسه مصالح و تجهیزات وارده

هنگام ورود مصالح به کارگاه، باید صورتجلسه ورود که در آن نوع، مقدار و تاریخ ورود مشخص شده است، با حضور مهندس ناظر (نظارت فنی کارگاهی) تنظیم شود.

صورت جلسه مصالح و تجهیزات خارج شده از کارگاه

پیمانکار نمی تواند ماشین آلات و ابزار را که برای انجام عملیات لازم است، ازکارگاه خارج کند. در مورد بیرون بردن ماشین آلاتی که در کارگاه مورد نیاز نیست، پیمانکار تقاضای بیرون بردن ماشین آلات مزبور را به مهندس مشاور تسلیم می‌کند. مهندس مشاور به تقاضای او رسیدگی می کند و درصورتی که موجه باشد، اجازه خروج می دهد.

صورت جلسه مصالح پایکار صورت وضعیت موقت

مصالح پايکار، به مصالحی اطلاق می‌شود که براي اجراي موضوع پیمان، مورد نیاز باشد و در کار نصب شود و با توجه به اسناد و مدارك پیمان به ویژه برنامه زمانبندي اجراي کار و مشخصات فنی، توسط پیمانکار تهیه و در محل یا محل‌هایی که در طرح جانمایی تجهیزکارگاه به عنوان انبار کارگاه یا محل انباشت مصالح تعیین گردیده، به شکلی انبار شود که قابل بازرسی، اندازه‌گیري یا شمارش باشد، مصالح و تجهيزات موجود در محل مصرف يا نصب نيز، مصالح و تجهيزات پاي كار ناميده می‌شوند. همچنین قطعات پيش ساخته و تجهيزاتي كه در اجراي موضوع پیمان، با اجازه‌ی كارفرما و زير نظر مهندسین مشاور، در كارگاه‌ها و يا در كارخانه‌های توليدي خارج از كارگاه ساخته شود نيز در حكم مصالح و تجهيزات پاي كار به شمار می‌رود.

صورت جلسه کارکرد احجام عملیات اجرایی

تاریخ ابلاغ کارفرما باید با زمان اجرای عملیات موضوع صورت جلسه مطابقت داشته باشد و ابلاغ صرفا با مسئولیت و تایید بالاترین مقام دستگاه اجرایی می تواند در زمان دیگری انجام شود. این نوع صورتجلسات که به صورت جلسات کارکرد یا صورتجلسات احجام عملیات اجرایی معروف است.

صورت جلسه قیمت جدید

 صورتجلسه قیمت جدید از جمله مواردی است که بلافاصله باید تهیه و تأیید گردد تا از بروز اختلاف نظر در آینده جلوگیری گردد،  این مورد از جمله مواردی است که به دلیل اهمیت خاصی که دارد در پروژه های مختلف محل چالش پیمانکاران با مهندس مشاور و کارفرما است.

صورت جلسه فواصل حمل

مبنای تعیین مسافت حمل، نزدیکترین راه طبق آخرین دفترچه مسافت وزارت راه و شهرسازی است. در مورد راه هایی که در دفترچه یاد شده مسافتی برای آن ها تعیین نشده است، با درنظر گرفتن کوتاهترین فاصله، طبق نظر مهندس مشاور مسافت آن ها تعیین می شود.  بنابراین تنظیم و أخذ تأیید مسافت حمل ردیف هایی که طبق توضیحات فهرست بها حمل مازاد بر 30 کیلومتر به آن ها تعلق می گیرد، یکی از مهمترین صورتجلسه های موردنیاز در هر پروژه عمرانی می باشد. همچنین به دلیل تفاوت بهای حمل مصالح در راه های آسفالتی با راه های خاکی و شنی، این مورد نیز باید به صراحت در متن صورت‌جلسه ها قید گردد.

صورت جلسه رفع نواقص جهت تحویل موقت

هرگاه هيئت تحويل عيب و نقصي دركارها مشاهده نمايند، اقدام به تشكيل صورت جلسه تحويل موقت با تعيين مهلتي براي رفع نقص می‌كند و فهرستي از نقايص و معايب كارها و عمليات ناتمام و آزمايش‌هایي كه نتيجه آن بعداً معلوم می‌شود را تنظيم و ضميمه صورت جلسه تحويل موقت می‌نمايد و نسخه اي از آنها را به پيمانكار مي دهد. پس از اعلام رفع نقص از جانب پیمانکار، مهندس مشاور به اتفاق نماينده کارفرما، دوباره عمليات را بازديد می‌كند و اگر بر اساس فهرست نقايص تعيين شده، هيچ گونه عيب و ايرادي باقي نمانده باشد، مهندس مشاور، صورت‌جلسه تحويل موقت و گواهي رفع نقايص و معايب را که به امضای نماينده کارفرما، مهندس مشاور و پيمانكار رسيده است، همراه نتايج آزمايش‌های خواسته شده براي كارفرما ارسال می‌كند تا پس از تایید کارفرما، به پيمانكار ابلاغ می‌شود

صورت جلسه درستی و کنترل نقاط نشانه و مبداء
پیمانکار، پيش از آغاز عمليات موضوع پیمان، بايد نقاط نشانه و مبداء را از لحاظ تطبيق با نشانه ها كنترل نمايد و در صورتي كه اختلافي موجود نباشد، درستي آنها را تایید و اعلام دارد و در صورتي كه اختلافي وجود داشته باشد، مراتب را به اطلاع مهندس مشاور برساند تا وضع موجود با مهندس مشاور و كارفرما صورت‌جلسه شود و ملاك شروع عمليات قرار گيرد.
صورت‌جلسه تحویل موقت به انضمام صورتجلسه نواقص

پس از آنكه عمليات موضوع پيمان تكميل گرديد و كار آماده بهره برداري شد، پيمانكار از مهندس مشاور تقاضاي تحويل موقت می‌كند و نماينده خود را براي عضويت در هيات تحويل معرفي می‌نمايد. مهندس مشاور،  به درخواست پيمانكار رسيدگي می‌كند و در صورت تایید، ضمن تعيين تاريخ آمادگي كار براي تحويل موقت، تقاضاي تشكيل هيات تحويل موقت را از كارفرما می‌نمايد. كارفرما به گونه‌ای ترتيب كار را فراهم می‌كند كه هيات تحويل، حداكثر در مدت 20 روز از تاريخ آمادگي كار كه به تایید مهندس مشاور رسيده است، در محل كار حاضر شود و براي تحويل موقت اقدام نمايد. هرگاه هيئت تحويل عيب و نقصي در كارها مشاهده نكنند، اقدام به تنظيم صورت جلسه تحويل موقت می‌نمايد.

صورت‌جلسه تحویل قطعی
در پايان دوره تضمين تعيين شده در ماده 5 موافقت نامه، كارفرما بنا به تقاضاي پيمانكار و تایید مهندس مشاور، اعضاي هيات تحويل قطعي و تاريخ تشكيل هيات را، به همان گونه كه در ماده 39 براي تحويل موقت پيش بيني شده است، معين و به پيمانكار ابلاغ می‌کند. هيات تحويل قطعي، پس از بازديد كارها، هرگاه عيب و نقصي كه ناشي از كار پيمانكار باشد مشاهده ننمايد موضوع پيمان را تحويل قطعي می‌گيرد. و بي درنگ صورت‌جلسه آن را تنظيم و براي كارفرما ارسال می‌كند و نسخه اي از آن را تا ابلاغ از سوي كارفرما، به پيمانكار می‌دهد، و سپس كارفرما با تصويب تحويل قطعي، كار را به پيمانكار ابلاغ می‌نمايد.
صورت جلسه تحویل زمین
كارفرما بعد از مبادله پیمان، تاريخ تحويل كارگاه را كه نبايد بيشتر از 30 روز از تاريخ مبادله پيمان باشد، به پيمانكار اعلام می‌کند. پيمانكار بايد در تاريخ تعيين شده در محل كار حاضر شود و طي صورت‌جلسه‌هايي، اقدام به تحويل گرفتن كارگاه بنماي
کنترل هزینه و درآمد پیمانکاری 2
یکی از شاخص ترین کنترل های پیمانکاران در مدت زمان پروژه، آنالیز هزینه و درآمد کارکردها می باشد که در واقع بیانگر میزان سود و زیان یک پیمانکار در عملیات های اجرایی مختلف به شمار می آید. فایل اکسل پیش بینی شده، نمونه فایلی کاملی از آنالیز هزینه و درآمد کارکردهاست که در آن پیش بینی تعدیل، سهم ارکان مختلف عملیات های اجرایی و … نیز پیش بینی گردیده است که در دفترفنی نیز بسیار کاربردی است.
صورت وضعیت نویسی 2
فایل اکسل پیش بینی شده، فایلی فرمول نویسی شده برای تهیه، تنظیم و رسیدگی به صورت وضعیت های کارکرد می باشد که می توانید از طریق آن برای تسریع در تهیه، تنظیم و رسیدگی صورت وضعیت های کارکرد استفاده نمایید.
صورت وضعیت نویسی
فایل اکسل پیش بینی شده، فایلی فرمول نویسی شده برای تهیه، تنظیم و رسیدگی به صورت وضعیت های کارکرد می باشد که می توانید از طریق آن برای تسریع در تهیه، تنظیم و رسیدگی صورت وضعیت های کارکرد استفاده نمایید.
کنترل صورت وضعیت های پیمانکار
یکی دیگر از کنترل های دفترفنی که اغلب در جایگاه کارفرما بیشترین کاربرد را داشته اما همکاران پیمانکار نیز از چنین کنترلی استفاده می کنند، کنترل مقادیر تایید شده صورت وضعیت ها می باشد که حسب مورد برای صورت وضعیت های کارکرد و تعدیل مورد استفاده قرار می گیرد.
کنترل هزینه و درآمد پیمانکاری
یکی از شاخص ترین کنترل های پیمانکاران در مدت زمان پروژه، آنالیز هزینه و درآمد کارکردها می باشد که در واقع بیانگر میزان سود و زیان یک پیمانکار در عملیات های اجرایی مختلف به شمار می آید. فایل اکسل پیش بینی شده، نمونه فایلی کاملی از آنالیز هزینه و درآمد کارکردهاست که در آن پیش بینی تعدیل، سهم ارکان مختلف عملیات های اجرایی و … نیز پیش بینی گردیده است که در دفترفنی نیز بسیار کاربردی است.
صورت وضعیت نویسی فرمول نویسی شده
فایل اکسل پیش بینی شده، فایلی فرمول نویسی شده برای تهیه، تنظیم و رسیدگی به صورت وضعیت های کارکرد می باشد که می توانید از طریق آن برای تسریع در تهیه، تنظیم و رسیدگی صورت وضعیت های کارکرد استفاده نمایید.
خلاصه بررسی صورت وضعیت
صورت وضعیت هایی که در طی پروژه تهیه و تنظیم می شوند، همواره 100% مورد تایید طرفین پیمان قرار نگرفته و ممکن است به علل های مختلفی توسط دستگاه نظارت، مهندسان مشاور و حتی کارفرما دچار تغییراتی گردد که ثبت این تغییرات به آگاهی کامل از روند تهیه تا تصویب صورت وضعیت در برهه های زمانی مختلفی کاربردی است. فایل اکسل پیش بینی شده در این خصوص به شما کمک می کند که وقایع مختلف از تهیه تا تصویب صورت وضعیت ها را دفترفنی ثبت کنید.
صورت وضعیت نویسی تعدیل
یکی دیگر از صورت وضعیت هایی که در بسیاری از پیمان مورد استفاده قرار می گیرد، صورت وضعیت تعدیل آحاد بهاست. این فایل صورت وضعیت براساس بخشنامه 173073 تنظیم شده است
کنترل صورت وضعیت های پیمانکار
یکی دیگر از کنترل های دفترفنی که اغلب در جایگاه کارفرما بیشترین کاربرد را داشته اما همکاران پیمانکار نیز از چنین کنترلی استفاده می کنند، کنترل مقادیر تایید شده صورت وضعیت ها می باشد که حسب مورد برای صورت وضعیت های کارکرد و تعدیل مورد استفاده قرار می گیرد. فایل اکسل پیش بینی شده، نمونه فایلی مناسبی برای کنترل صورت وضعیت ها می باشد که در دفترفنی کاربرد دارد.
keyboard_arrow_up