ریز متره چیست؟ | آموزش کامل و پیشرفته ریزمتره نویسی

مقالات مرتبط
دوره های پیشنهادی
مرتضی مهرابی

ئغعدفذبقسیرطشة

پروفایل نویسنده

اولین گام برای تهیه صورت وضعیت های پیمانکار، تهیه ریزمتره های کارکرد می باشد، به این بهانه در این مقاله کوتاه به ارکان مختلف صورت وضعیت از جمله ریز متره می پردازیم.

(پیشنهاد مطالعه: دوره ی جامع حق الزحمه نظارت یکپارچه)

ارکان ریز متره

 فرم ریز متره

مهندس مترور در فرم ریز متره، فعالیت های انجام شده را ریز به ریز و با احتساب تمام جزئیات متره می نماید. فرضا اگر بتن ریزی سازه بتنی که شامل بتن ریزی فونداسیون، بتن ریزی شمع، بتن ریزی ستون و بتن ریزی تیرها باشد، بایستی تمام جزئیات بتن مصرفی در تمام اجزای متشکله شامل فونداسیون، شمع، ستون ها و تیرها را جز به جز (یک به یک -المان به المان) متره کرده و در جدول ریز متره مطابق با تصویر شماره 1 درج نماییم.

 خلاصه متره

خلاصه متره رکن بعدی هر صورت وضعیتی می باشد، خلاصه متره در واقع خلاصه ای از مقادیر ریز متره است، بدین صورت که همان بتن مصرفی را که متره کرده ایم، به یک مقدار واحد (فرضا 1000 مترمکعب بتن) می رسیم، این 1000 مترمکعب را در فرم خلاصه متره، بدون نوشتن جزئیات کامل و صرفا به صورت خلاصه مطابق با تصویر شماره 2 درج می نماییم.

صورت مالی (ریز مالی)

پس از تهیه ریز متره و خلاصه متره و رسیدن به مقادیر کارکردهای هر فعالیت، بایستی بهای واحد مربوط به هر فعالیت را به آن نسبت دهیم.
بدین منظور مقادیر خلاصه متره را در بهای واحد ردیف های فهرست بها مطابق با تصویر شماره 3 ضرب می نماییم.

نکته؛ در صورت استفاده از فعالیت های اجرایی مختلف که هر کدام در فهرست بها، ردیف های مجزای مربوط به خود را دارد، بایستی مقادیر کارکرد هر فعالیت را در ردیف مربوط به آن فعالیت از فهرست بها ضرب نماییم.
در تصویر شماره 3 همانطور که مشخص گردیده است، جهت اجرای بتن مگر “ردیف تهیه و اجرای و بتن با 150 کیلوگرم سیمان در مترمکعب بتن” رااز فهرست بها انتخاب کرده و برای بتن ریزی فونداسیون، ستون و تیرها که بتن مصرفی از نوع C25 می باشد، ردیف مربوط به تهیه و اجرای بتن با مقاومت مشخصه 25 مگاپاسکال را انتخاب می نماییم.

ادامه مطلب
آنالیز بها قیمت جدید آموزش گام به گام ( تهیه و تنظیم تجزیه بها)

خلاصه مالی

در فرم ریز مالی، ردیف های هر فصل از فهرست بهاۀ مطابق با فصل مربوط به تفکیک ردیف های مصرفی درج می گردد،
همانطور که در تصویر شماره 3 مشاهده می نمایید، به واسطه استفاده از بتن مگر و بتن سازه ای، ردیف های 080102 برای بتن مگر و ردیف 080106 برای بتن سازه ای، پیش بینی گردیده است.
همچنین در صورتی که متره مربوط برای عملیات خاکی پیش بینی شده است، بایستی ردیف های فصل دوم پیش تر از ردیف های فصل هشتم ابتدا به ساکن درج گردد و سپس ردیف های فصل هشتم پیش بینی شود. (به جهت رعایت تقدم و تاخر در متره)

نکته: موضوع قرارداد در پروژه های عمرانی، موضوع بنیادی و حائز به اهمیت برای ارکان مثلث پروژه (کارفرما،‌پیمانکار و مشاور) می باشد. تهیه اسناد قرارداد در زمان مناقصه توسط مشاور و کارفرما و بررسی همان اسناد توسط پیمانکار،‌ در موفقیت و پیشبرد پروژه های عمرانی بسیار موثر است.

از این رو قراردادها میتواند مسائل حیاتی ای برای طرفین پیمان به شمار آید؛ موسسه ی همیار مترور مفتخر است که با ارائه ی یک پکیج جامع با عنوان «دوره جامع امور قراردادها» شما را در این زمینه یاری کند.

با این توضیحات در فرم خلاصه مالی جمع ریالی ردیف های مربوط به هر فصل در جدول ریز مالی (1 یا چند ردیف که مبلغ کارکرد فصل مربوط را مشخص می نماید) را به طور خلاصه مطابق با تصویر شماره 4 پیش بینی می نماییم.

مالی کل

برگه مالی کل خلاصه ای از کارکردهای هر فهرست بها و مبلغ کارکرد مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه در پروژه می باشد.
برای مثال در پروژه ای که شامل فهرست بهای رشته ابنیه، فهرست بهای رشته تاسیسات برقی و تاسیسات مکانیکی می باشد.
ابتدا مبلغ فصول مختلف مندرج در جدول خلاصه مالی برای یک رشته فهرست بها را باهم جمع نموده و در جدول مالی کل درج می نماییم.
نکته: جداول ریز متره، خلاصه متره، ریز مالی و خلاصه مالی را به تفکیک برای هر رشته فهرست بها تهیه می گردد، سپس در جدول مالی کل، مبلغ کارکرد مربوط به هر رشته فهرست بها را در نظر گرفته می شود.
همچنین حسب مورد، مبلغ مربوط به تجهیز و برچیدن کارگاه مطابق با پیشرفت آن در پروژه در این جدول مطابق با تصویر زیر اضافه می شود.

ادامه مطلب
چگونه بر فهرست بها تسلط پیدا کنیم؟

00:00
00:00
1x
0.5x 0.75x 1x 1.25x 1.5x 1.75x 2x

در سالهای اخیر با توجه به تغییراتی که در سیستم پروژه ها و همچنین بهای سازمان برنامه و بودجه ی دفترهای فنی رخ داده است اهمیت کارشناس دفتر فنی به طرز بالایی افزایش یافته است؛ از همین رو بهتر است که با تکمیل توانایی هایتان به عنوان یک مهندس مترور تمام عیار  آنچه که شرکت ها و بازار از شما انتظار دارند بدرخشید؛

«دوره جامع مترور حرفه ای» از موسسه ی همیار مترور میتواند شما را از 0 تا 100  برای تبدیل شدن به یک کارشناس دفترفنی خبره یاری کند.

مقالات مرتبط
دوره های پیشنهادی
نظر خود را بنویسید:
ثبت دیدگاه
دیدگاه های کاربران
محمد
09:31 - 1401/05/02
پاسخ دهید
بسیار عالی بود ممنون از توضیحات ساده و اصولی‌تون
    پشتیبان فنی سایت پشتیبان فنی سایت
    17:45 - 1401/08/15
    پاسخ دهید
    از توجه شما سپاسگزاریم آقای مهندس
رامین شهریاری
09:30 - 1402/09/18
پاسخ دهید
باسلام خدمت مهندس کرایلوی عزیز آموزش ها بسیار کاربردی و مفید بود کمتر کسی وقت میذاره و باحوصله توضیح میده و شما مثل یک معلم دلسوز تمام مطالب را با توضحیحات و نکات بیا ن کردید امیدوارم در همه مراحل زندگی موفق باشید خداقوت
    پشتیبان فنی سایت پشتیبان فنی سایت
    15:45 - 1402/10/02
    پاسخ دهید
    سلام و خداقوت آقای مهندس از محبت شما سپاسگزارم سلامت و موفق باشید.
keyboard_arrow_up